Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLunnan, Anders
dc.contributor.advisorHomlong, Hege
dc.contributor.authorMelbye, Cecilie Caroline
dc.date.accessioned2012-08-20T12:14:15Z
dc.date.issued2012-08-20
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/187623
dc.description.abstractCasestudiet er basert på et samarbeid med TINE, og omhandler temaet åpen innovasjon. Formålet var å finne ut hvorvidt åpen innovasjon ville være hensiktsmessig for organisasjonen. Studiet bygger på teori og litteratur om åpen innovasjon, og dette dannet grunnlaget for studiens forskningsspørsmål. Det ble benyttet et eksplorativt metodedesign, og datamaterialet bygget hovedsakelig på syv semistrukturerte dybdeintervjuer med ansatte hos TINE, samt annen informasjon som ble samlet underveis. Problemstillingen ble utviklet i samarbeid med TINE og er som følger: ”Hvordan kan TINE skape økt verdi ved å implementere en åpen innovasjonsmodell?”. Det er tre hovedfunn i denne studien. Et sentralt funn i studiet er at det kan være en del å hente i innovasjonsprosessen ved å utføre et grundigere forarbeid, å samarbeide med en tredjepart, samt bedre den interne kommunikasjonen kan bidra til en bedre prosess. Et annet sentralt funn er at flere av elementene fra Procter & Gambles, Connect + Develop, ser ut til å være interessante for TINE. Hvis disse skal implementeres bør TINE bedre metoden for å utnytte interne og eksterne nettverk mer systematisk, samt øke kunnskapsnivået rundt immaterielle rettigheter. En barriere for å implementere åpen innovasjon er ansattes frykt for en ny organisasjonskultur, nye prosedyrer og ferdigheter. Samtidig blir det ytret et ønske om å åpne innovasjonsprosessen for å innhente ny kunnskap og kompetanse. Åpen innovasjon virker som et konsept som kan passe med bransjen TINE opererer i. Åpen innovasjon har god appell i markedet, men denne studien fant ingen bestemt modell som det var naturlig for TINE å implementere. Spørsmålet om å implementere åpen innovasjon vil først og fremst være strategisk. Rapporten alene vil ikke gi TINE et beslutningsverdig grunnlag for å implementere åpen innovasjon eller ikke, men kan derimot være med på å belyse temaet, og muligheter dette representerer for TINE.no_NO
dc.description.abstractThis case study is based on cooperation with TINE SA (henceforth referred to as TINE), and discusses the topic of open innovation. The purpose is to determine whether open innovation would be appropriate for the organization. The study builds on relevant theory and literature in the area, and this was the basis for defining relevant research questions. It is used an exploratory method design and the data are mainly based on seven semi structured in-depth interviews with TINE-employees. The formulation of the main research topic was developed in cooperation with TINE: ”How can TINE create added value by implementing an open innovation model?” There are three key findings in this study. First of all a key finding in the study was improvements that could be done with the innovation process. To perform a thorough preparation, to collaborate with a third party on major concepts, and to improve internal communication are factors that can contribute to a better process. Another key finding was that several of the elements of Procter & Gamble, Connect + Develop, seemed to be of interest for TINE. If this is going to be implemented, TINE should find a better way to utilize internal and external network more systematically, and to increase the level of knowledge about Intellectual Property Rights. One barrier to open innovation is the employees fear for a new business culture, new procedures and skills. At the same time, it is an expressed desire to start open up the innovation process to acquire new knowledge and skills. Open innovation seems like a concept that will fit well with the industry TINE operates in. Open innovation has received great attention, but the study did not find an exact model for TINE as a company to implement. This report alone will not make a decisionworthy cause for TINE to implement open innovation or not. It will primarily be a strategic choice. The report helps to illuminate the subject and the opportunity this represents for TINE.
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.subjectÅpen innovasjonno_NO
dc.subjectOpen innovationno_NO
dc.subjectInnovasjonno_NO
dc.subjectInnovationsno_NO
dc.titleÅpen innovasjon i TINE SAno_NO
dc.title.alternativeOpen innovation in TINE SAno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213no_NO
dc.subject.nsiVDP::Technology: 500::Food science and technology: 600no_NO
dc.source.pagenumber86no_NO
dc.description.localcodeM-EI


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel