Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorDhindsa, Suchet Singh
dc.date.accessioned2014-01-29T12:45:46Z
dc.date.available2014-01-29T12:45:46Z
dc.date.copyright2013
dc.date.issued2014-01-29
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/187582
dc.description.abstractSammendrag: Temaet for denne oppgaven er intern kommunikasjon ved bruk av sosiale medier i ulike bedrifter. Oppgaven undersøker hvilke sosiale mediekanaler som benyttes til intern kommunikasjon ved bruk av sosiale medier, og i hvilken grad sosiale medier benyttes til intern kommunikasjon i bedrifter, samt tids- og kostnadsbesparelse knyttet til dette. Tidligere forskning viser at kun åtte prosent av arbeidstakere ved norske arbeidsplasser oppgir at de benytter seg av sosiale medier til intern kommunikasjon i sine respektive bedrifter. En amerikansk forskningsrapport viser at 40 prosent av arbeidsgivere vurderte bruken av sosiale medier som kostnadseffektivt. Formål og tema, i tillegg til tidligere forskning på intern kommunikasjon ved bruk av sosiale medier, leder frem til følgende hovedproblemstilling: ”Hvor stort kronebeløp utgjør besparelsen av tid knyttet til intern kommunikasjon ved bruk av sosiale medier?” Synergien mellom effektivt samarbeid, informasjonsanskaffelse og effektiv kommunikasjon gir grunnlaget for å kunne si noe om tids – og kostnadsbesparelse knyttet til intern kommunikasjon ved bruk av sosiale medier. For å belyse problemstillingen ble det gjennomført en kvantitativ spørreundersøkelse på Internett. Spørreskjemaets design, utforming og gjennomføring, samt innsamling av data, ble gjort av undertegnede. Undersøkelsen er deskriptiv i sin tilnærming og bygger på et elektronisk spørreskjema bestående av 32 spørsmål. Spørreskjemaet ble brukt som et instrument for å samle inn informasjon, så kommunikasjonen mellom undertegnede og respondentene var standardisert. De empiriske funn viser at 58,62% av arbeidstakere jobber i bedrifter som benytter seg av sosiale medier til kommunikasjon. Undersøkelsen indikerer også at bedrifter kan oppnå en tidsbesparelse ved å benytte seg av sosiale medier til intern kommunikasjon, og denne besparelsen blir spesifisert i kroner og øre i oppgaven. Til slutt i denne masteroppgaven kommer konklusjoner og diskusjon om oppgavens funn opp mot de teoretiske perspektivene. Abstract: The theme of this thesis is internal communication using social media in various businesses. The thesis investigates the social media channels used for communication using social media, and the extent to which social media is used for internal communication within companies, as well as time and cost savings associated with this. Previous Norwegian research shows that only eight percent of workers report that they use social media for internal communications in their respective businesses. A research from the U.S shows that 40 percent of employers rated the use of social media as cost effective. Purpose and theme, as well as previous research on internal communication using social media, has lead to the following main research question: "How big is the monetary value of time savings related to usage of social media for internal communication in various businesses?” The synergy between effective collaboration, information acquisition and effective communication provides the basis for being able to say anything about time - and cost savings related to internal communication using social media. To highlight the issue, this research used a quantitative online survey. The questionnaire itself, design, implementation, as well as data collection, was done by yours truly. The study is descriptive in its approach and is based on an online questionnaire consisting of 32 questions. The questionnaire was used as an instrument to collect information, so communication between the researcher and the respondents were standardized. The empirical findings show that 58.62 % of workers work in businesses that use social media for communication. The survey also indicates that companies can achieve time savings by making use of social media for internal communication, and the savings are specified in monetary terms in the thesis. At the very end of this thesis are conclusions and discussion of the thesis’ findings against the theoretical perspectives.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.subjectSocial mediano_NO
dc.titleIntern kommunikasjon ved bruk av sosiale medier : en kvantitativ undersøkelse av omfang og tidsbesparelserno_NO
dc.title.alternativeInternal communication using social media : a quantitative study of extent and time savingsno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Library and information science: 320::Information and communication systems: 321no_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213no_NO
dc.source.pagenumber120no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel