Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorWorum, Ida Martine
dc.contributor.authorGunnheim, Siri Hoem
dc.date.accessioned2013-09-20T10:38:22Z
dc.date.available2013-09-20T10:38:22Z
dc.date.copyright2013
dc.date.issued2013-09-20
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/187576
dc.description.abstractSammendrag Temaet for denne masteroppgaven er “individers motivasjon for kunnskapsoverføring gjennom web-baserte plattformer for åpen innovasjon” (PÅI). Kunnskapsoverføring har i tidligere studier blitt identifisert som en viktig kilde til varig konkurransefortrinn (f.eks. Argote & Ingram 2000) og innovasjon (f.eks. Tsai 2001). PÅI er en type nettsamfunn som tilrettelegger for kunnskapsoverføring mellom ulike aktører med det formål å skape innovasjon. Selskaper som utvikler, leverer og drifter PÅI betegnes gjerne som innovasjonsmellomledd. En utfordring for mange innovasjonsmellomledd og deres kunder er imidlertid å rekruttere og engasjere brukere. Kun et fåtall studier har undersøkt individers motivasjon for å overføre kunnskap gjennom PÅI (Bakici et al. 2011). Basert på en gjennomgang av disse studiene, har vi identifisert tre hovedområder der vi oppfatter at det eksisterer et behov for videre forskning: 1) Hvordan kulturen i organisasjoner og 2) produktegenskaper ved PÅI kan påvirke individers motivasjon for kunnskapsoverføring gjennom PÅI, og 3) hvordan innovasjonsmellomledd og deres kunder kan skape et varig engasjement for kunnskapsoverføring gjennom PÅI. Tidligere studier har hovedsakelig fokusert på hvordan ulike tiltak, eksempelvis belønningssystemer, kan øke individers motivasjon (f.eks. Antikainen & Väätäjä 2010; Battistella & Nonino 2012). For at kunnskapsoverføring gjennom PÅI skal føre til kontinuerlig verdiskapning, er det i tillegg viktig å fokusere på hvordan individers motivasjon kan opprettholdes over tid. Problemstillingen for denne oppgaven er derfor utformet som følger: Hvordan kan innovasjonsmellomledd og kunder av innovasjonsmellomledd øke og opprettholde individers motivasjon for kunnskapsoverføring gjennom PÅI? For å besvare problemstillingen har vi tatt utgangspunkt i eksisterende forskning og individuelle dybdeintervjuer med fem ansatte i Induct Software AS - et selskap som utvikler og leverer PÅI. Funn fra undersøkelsen indikerer at kulturelle aspekter ved organisasjoner som implementerer PÅI og spesifikke produktegenskaper ved PÅI, kan påvirke individers motivasjon for kunnskapsoverføring gjennom PÅI. Oppgaven er forankret i selvbestemmelsesteori (SBT). SBT gir et nyansert bilde av hvordan ulike motiver som ligger til grunn for en handling kan føre til ulik grad av forpliktelse hos individer. Basert på SBT og tolkning av funnene, har vi utviklet konseptet organisatorisk modenhet. Konseptet innebærer at en rekke kulturelle forhold i organisasjoner som anvender PÅI, bør legges til rette for at individers motivasjon for kunnskapsoverføring gjennom PÅI skal kunne økes og opprettholdes. Konseptet om organisatorisk modenhet anses i tillegg som videreutvikling av eksisterende teori. Målet er følgelig at oppgaven skal kunne være av både praktisk og akademisk relevans. Abstract The theme of this Master’s thesis is “individual motivation for knowledge transfer through web-based open innovation platforms” (OIP). Previous studies have recognized the role of knowledge transfer as a critical source of sustainable competitive advantage (e.g. Argote & Ingram 2000), and innovation (e.g. Tsai 2001). OIPs usually take form as social networking sites, which facilitate knowledge transfer between different actors. Companies delivering, developing and maintaining OIPs are often referred to as innovation intermediaries. However, a common challenge for innovation intermediaries and their customers is to recruit and motivate users. Few studies have examined the mechanisms underlying individual motivation for knowledge transfer through OIPs (Bakici et al. 2011). By reviewing the extant literature, we have identified three main research gaps: 1) How cultural aspects of organisations and 2) product features of OIPs may influence individual motivation for knowledge transfer through OIPs, and 3) how innovation intermediaries and their customers can create a long-term user commitment for knowledge transfer through OIP. Previous studies have mainly focused on how different initiatives, for example reward systems, can be used to increase individuals’ motivation (e.g. Antikainen & Väätäjä 2010; Battistella & Nonino 2012). In order for knowledge transfer through OIP to lead to continuous value creation for organisations, it’s important to also consider how individual motivation can be sustained over time. The research question for this Master’s thesis is therefore as follows: How can innovation intermediaries and the customers of innovation intermediaries increase and sustain individuals’ motivation for knowledge transfer through OIP? The research question was answered by applying relevant theory and conducting individual interviews with five employees in Induct Software AS - a company that develops and sells OIPs. Our findings indicate that cultural aspects of organisations and product features can affect individual motivation for knowledge transfer through OIPs. The paper is grounded in self-determination theory, a theoretical framework, which offers a nuanced view of how different motives underlying a specific action can result in various degrees of individual commitment. Based on SBT and interpretations of our findings we have developed a new concept, called organisational maturity. The concept implies that certain cultural conditions in organisations implementing OIPs should be facilitated in order to increase and sustain individual motivation for knowledge transfer through OIPs. In addition, the concept of organisational maturity is to be considered as a theoretical contribution to the extant literature. The objective of this study is consequently to be of both practical and academic relevance.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.subjectmotivasjonno_NO
dc.subjectkunnskapsoverføringno_NO
dc.subjectWeb-baserte plattformer for åpen innovasjonno_NO
dc.titleHvordan motivere individer til å overføre kunnskap gjennom web-baserte plattformer for åpen innovasjon? : en kvalitativ casestudie av et selskap som utvikler og leverer innovasjonsplattformerno_NO
dc.title.alternativeHow can individuals be motivated for knowledge transfer through web-based open innovation platforms? : a qualitative case study of a company which develops ans sells innovation platformsno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Mathematics and natural science: 400::Information and communication science: 420::Knowledge based systems: 425no_NO
dc.source.pagenumber109no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel