Towards market oriented value chain : challenges in Norwegian cod fisheries
Master thesis
View/ Open
Date
2013-08-28Metadata
Show full item recordCollections
- Master's theses (HH) [1134]
Abstract
Abstract
Analysis of the market shows that Norwegian cod industry is influenced by regulatory framework based on tradition. The data present increased volumes of cod exported as whole frozen for further processing, and a decreasing number of production facilities and industry employees. Examination of export destinations in terms of volume and value shows that the countries that receive the largest quantities pay the lowest price per unit of fish. We also noticed a limited variety of products exported from Norway. Norwegian cod industry is not demand oriented.
Review of the theory of market-oriented fisheries, vertical integration, management systems of total allowable catch (TAC) and requirements for production of high quality products necessary for satisfying different markets, allowed us to specify features of the industry responsible for harvest-driven production. We conducted semi-structured interviews with respondents from companies in different parts of the cod value chain and they recognized the same features. Most of the processing companies in Norway are not upstream vertically integrated, thus they cannot control time, volume and quality of the raw material. A large share of the raw material is sold on auction, which limits the possibility of vertical coordination and communication with the fishermen. The quality of raw material varies, which makes it difficult to produce standardized products with maximal utilization of the fish. Most of the deliveries are accumulated within a few months of the year, which is disturbing in terms of maintaining stable business relations and high profitability of processing plants.
Sammendrag (Norwegian)
Våre analyser av markedet viser at norsk torskefiske blir støttet av regelverk som ofte er bygget på tradisjon. Innsamlet data viser økt eksport av hel, frossen torsk for videreforedling, og et kraftig redusert antall produksjonsanlegg og ansatte i industrien, selv om regjeringens ønsker er mer verdiskapning av fersk fisk i Norge. Videre fant vi at Norge stadig eksporterer mer torsk og torskeprodukter til land der den (hel og foredlet) oppnår lav pris. I tillegg produserer og eksporterer Norge et lite utvalg produkter noe som gjør industrien sårbar for markedsendringer. Norsk torskeindustrien er i dag ikke markedsorientert.
En gjennomgang av teorien om markedsorientert fiskeri, vertikal integrasjon, reguleringer av total allowable catch (TAC) og nødvendige kvalitetskrav til produkter for å tilfredsstille ulike markeder, gjorde det mulig å stadfeste egenskaper i industrien som er grunnen til fangstdrevet produksjon. Vi gjennomførte semi-strukturerte intervjuer med aktører fra forskjellige ledd i verdikjeden for torsk der de samme egenskapene ble gjenkjent.
De fleste av foredlingsbedriftene i Norge er ikke oppstrøms vertikalt integrert, og kan dermed ikke kan kontrollere tid, kvantitet og kvalitet på råstoffet. En stor andel av råstoffet blir solgt på auksjon, noe som begrenser muligheten for både vertikal koordinering og god kommunikasjon med fiskerne. Kvaliteten på råstoffet er ofte dårlig og gjør det vanskelig å fremstille standardiserte produkter med maksimal utnyttelse av fisken. Mesteparten av kvotene er fisket de fire første månedene i året, noe som gjør det utfordrende for ferskfiskprodusenter å skaffe seg gode, langvarige forretningsforbindelser og få god lønnsomhet i bedriften.