Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMarker, Sebastian
dc.date.accessioned2013-08-23T10:47:01Z
dc.date.available2013-08-23T10:47:01Z
dc.date.copyright2013
dc.date.issued2013-08-23
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/187532
dc.description.abstractDenne oppgaven undersøker risikostyring av jetfuelprisen gjennom hedgingstrategier med WTI- og fyringsoljefutures som sikringsinstrument. Analysen tar sikte på å estimere minimum varians hedgingrater for ulike hedgingstrategier. Formålet er å finne hedgingstrategier som gir høyest hedgingeffektivitet, og dermed gir størst reduksjon i jetfuelprisrisiko. Første del av analysen vil estimere hedgingrater med utgangspunkt i flere analysemetoder under en klassisk lineær regresjonsmodell (CLRM). Hedgingstrategiene som undersøkes, estimerer hedgingrater både med en og kombinasjoner av to futureskontrakter som forklarende variabel. Videre estimeres hedgingrater med hensyn på basis i underliggende futureskontrakt, før hedgingrater estimeres med hensyn på vintersesong for fyringsoljekontrakter. Den siste analysemetoden under CLRM tar hensyn til ulikheter i historisk prisvolatilitet på jetfuel. Andre del av analysen undersøker kointegrasjon mellom jetfuel, WTI og fyringsolje. En «Vektor Error Correction Model (VECM)» benyttes så for å estimere hedgingrater. Flere av hedgingstrategiene fra CLRM, testes her under VECM-rammeverket for å undersøke om den sistnevnte tilnærmingen estimere hedgingrater som gir bedre hedgingeffektivitet. Estimatene i oppgaven beregnes fra perioden januar 2000 til desember 2010, med etterfølgende out-of-sample-analyse av hedgingratene i perioden januar 2011 til desember 2012. Hovedfunnene fra den empiriske analysen viser at fyringsoljekontrakter er bedre egnet til sikring av jetfuelprisen enn WTI-kontrakter. Kombinasjoner av fyringsoljekontrakter gir større reduksjon i risiko, enn sikring i kun én fyringsoljekontrakt. VECM estimerer hedgingrater som gir bedre hedgingeffektivitet for majoriteten av sikringsstrategiene som undersøkes med ovennevnte rammeverket, sett i forhold til under CLRM. This thesis investigates jet fuel price risk management trough hedging strategies using WTI- and heating oil futures as hedging instruments. The analysis aims to estimate the minimum variance hedge ratio for different hedging strategies. The objective is to find hedging strategies that provide the highest hedging efficiency, thus giving the greatest reduction in jet fuel price risk. The first part of this investigation estimates hedging ratios of different analytical methods under a «classic linear regression model (CLRM)» framework. Among the strategies being investigated, hedging ratios with one futures contract as the explanatory variable will be estimated, as well as one which consists of combination of two futures contracts. Furthermore, I test strategies with respect to the basis of the underlying futures contract, and one in which different hedging ratios for the heating oil futures in regards to the winter season are tested. The last analytical method examines hedging strategies with respect to jet fuel price volatility trends. The second part of this investigation tests for co-integration among jet fuel and futures prices, and result allows a «Vector Error Correction Model (VECM)» to estimate hedging ratios. Several hedging strategies from the CLRM framework are then being tested under a VECM framework to determine whether the latter approach improves hedging efficiency. In-sample estimates throughout this investigation are calculated between January 2000 and December 2010, while the out-of-sample-results are collected from January 2011 to December 2012. The main findings of this study are firstly that heating oil is more suitable for hedging jet fuel price than WTI. Secondly, that a combination of heating oil contracts improves hedging efficiency compared to hedging in one heating oil contract. And in conclusion, that the majority of the hedging strategies have estimated ratios generating better hedging efficiency through VECM than with CLRM.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.subjectJetfuelno_NO
dc.subjectHedgingno_NO
dc.subjectRegresjonsanalyseno_NO
dc.subjectKointegrasjonno_NO
dc.subjectRisikostyringno_NO
dc.subjectHedgingstrategierno_NO
dc.subjectVolatilitetno_NO
dc.subjectVector Error Correction Modelno_NO
dc.titleRisikostyring av jetfuelprisen med futureskontrakter : en studie av hedgingstrategier for flyselskaperno_NO
dc.title.alternativeJet fuel price risk management using futures contracts : a study of hedging strategies for airlinesno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210no_NO
dc.source.pagenumber87no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel