Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorStousland, Kine
dc.date.accessioned2013-08-27T10:14:34Z
dc.date.available2013-08-27T10:14:34Z
dc.date.copyright2013
dc.date.issued2013-08-27
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/187530
dc.description.abstractPrestasjonsbasert belønning har vært i vinden de siste årene, og stadig flere bedrifter har tatt i bruk denne lønnsmetoden for å motivere ansatte til høyere effektivitet og bedre prestasjoner. Flytoget har kastet seg på denne bølgen og laget en medarbeiderbonus med samme kriterier for hele bedriften. Bonusen blir utbetalt en gang per år, og for å få full bonus må Flytoget oppnå 97% kundetilfredshet og fastsatt budsjett. Flytoget er en relativt liten bedrift med 334 ansatte. Hovedoppgaven til bedriften er å frakte passasjerer til og fra Oslo Lufthavn Gardermoen. Ettersom Flytoget er i toppsjiktet når det gjelder service i Norge, har de laget en bonusordning innad i bedriften slik at de ansatte fokuserer ekstra på service og kundetilfredshet. En slik bonusordning gir en indirekte effekt ettersom enkeltpersoner i seg selv ikke kan påvirke måloppnåelsen i stor grad. Prestasjonsbasert belønning påvirker den ytre motivasjonen, og må gi en positiv effekt for at det skal være lønnsomt for bedriften å innføre en slik ordning. Min hensikt med denne oppgaven er å analysere om Flytogets bonusordningen gir den effekten bedriften ønsker. Jeg sendte ut en spørreundersøkelse til alle i bedriften, og brukte Microsoft Excel til å lage diagrammer og tabeller for analysen. Med en svarprosent på 46% kom jeg frem til at bonusordningen per dags dato ikke skaper den positive effekten som er ønsket fra bedriftens side. Selv om flesteparten av de ansatte sier de blir motivert av bonus, og at det er positivt med en bonusordning, mener flesteparten at målene som er per dags dato (da i hovedsak målet om 97% kundetilfredshet) er uoppnåelig. Jeg har dermed kommet frem til at bedriften burde gjøre noen modifikasjoner på den ordningen som er i dag slik at effekten blir positiv. Pay for performance is in the wind, and an increasing number of companies have adopted this pay method to motivate their employees to improve efficiency and performance. The Airport Express train jumped on this wave and made a staff bonus with the same criteria for the entire company. The bonus is paid once a year, and to get full bonus the Airport Express train must achieve approved budget and 97% customer satisfaction. The Airport Express train is a relatively small company with 334 employees. The main task is to transport passengers to and from Oslo Airport Gardermoen. Since the Airport Express train is among the top in terms of service in Norway, they have created a bonus program within the company so that employees are focusing on service and customer satisfaction. Such a bonus plan provides an indirect effect, due to the large group within the plan. No one can affect the bonus target by themselves, they have to stand together as a big family. Performance-based rewards affect the external motivation, and must provide a positive effect for it to be profitable for the company to introduce such a scheme. The purpose of this thesis is to analyze if the bonus program within the Airport Express train contributes in the way the company wants. I made a questionnaire and distributed it to everyone within the company to answer. In the analysis I used Microsoft Excel to perform data analysis and create charts and tables. With a response rate of 46%, I came to the conclusion that the bonus scheme currently does not create the positive effect that is desired from the company although the majority of employees say they are motivated by bonus, and that it is positive with a bonus scheme. The staff believes that the present bonus goal, 97% customer satisfaction, is unattainable, and this will be the reason the effect is negative. I have therefore proposed that the company should make some modifications to the current scheme so the effect will become positive.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.subjectPrestasjonsbasert belønningno_NO
dc.subjectMotivasjonno_NO
dc.titleEn analyse av prestasjonsbasert belønning og hvilken effekt den har i Flytogetno_NO
dc.title.alternativeAn analysis of the effect pay for performance has in the Airport Express Trainno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Economics: 212no_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Psychology: 260::Other psychology disciplines: 279no_NO
dc.source.pagenumber79no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel