Show simple item record

dc.contributor.authorBerg, Tina Sørensen
dc.date.accessioned2013-08-26T10:52:29Z
dc.date.available2013-08-26T10:52:29Z
dc.date.copyright2013
dc.date.issued2013-08-26
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/187524
dc.descriptionDette er et casestudiet om proaktive ettersalgstjenester og casebedriften er Software Innovation.no_NO
dc.description.abstractDenne masteroppgaven bygger på og utvider teori om proaktive ettersalgstjenester, som er forskjellige initiativer en leverandør kan gjøre for å kunne bedre en kundes løsning etter salget. Proaktive ettersalgstjenester består av; proaktiv forebygging, proaktiv utdanning og proaktiv tilbakemelding. Eksisterende teori foreslo at proaktive ettersalgstjenester blir påvirket av produktkarakteristika og kundekarakteristika. Jeg mener at også leverandørkarakteristika spiller inn på en leverandørs tilbud av proaktive ettersalgstjenester. I tillegg ønsker jeg å undersøker hvordan proaktive ettersalgstjenester påvirker en løsning. Dette er et casestudie, og casebedriften er Software Innovation. Ut i fra dette ble følgende problemstilling utarbeidet: Hvordan kan SI bli mer proaktive på ettersalgstjenester og hvordan påvirker dette en fremgangsrik leveranse av en løsning? Datamateriell ble samlet inn i form av dybdeintervjuer, og jeg intervjuet totalt 9 informanter fra Software Innovation. Ut i fra det teoretiske rammeverket utviklet jeg en intervjuguide, og resultatene som kom frem hjalp meg til å svare på proposisjonene i teorien. Videre i resultatene kom det frem at det var kundekarakteristikaene og leverandørkarakteristikaene som spilte inn på proaktive ettersalgstjenester i ECM-industrien. Software Innovation gjør det relativt bra på proaktive ettersalgstjenester, men kan forbedre tilbudet ved å fokusere på proaktiv utdanning. Kunder anser løsninger som langsiktige forhold med leverandøren, da det siste leddet i en løsningsprosess er reaktive ettersalgstjenester. Ved å utvide de reaktive ettersalgstjenestene med proaktive ettersalgstjenester, vil dette bedre en levering av en løsning. SI har hatt litt å gå på i forhold til kundetilfredsheten, og ved å ivareta kunden utover i det langsiktige forholdet gjennom proaktive ettersalgstjenester, vil dette øke kundetilfredsheten.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.subjectProaktivno_NO
dc.subjectEttersalgstjenesteno_NO
dc.subjectSoftwareno_NO
dc.subjectInnovationno_NO
dc.subjectløsningno_NO
dc.subjectInnovasjonno_NO
dc.subjectEntreprenørskapno_NO
dc.subjectettersalgno_NO
dc.subjectproduktkarakteristikano_NO
dc.subjectkundekarakteristikano_NO
dc.subjectleverandørkarakteristikano_NO
dc.subjectaftersaleno_NO
dc.subjectpostsalesno_NO
dc.titleUtvikling av proaktive ettersalgstjenesterno_NO
dc.title.alternativeDeveloping proactive postsales servicesno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213no_NO
dc.source.pagenumber74no_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record