Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorButt, Sohaib
dc.contributor.authorSimonsen, Erik
dc.date.accessioned2013-08-30T09:06:56Z
dc.date.available2013-08-30T09:06:56Z
dc.date.copyright2013
dc.date.issued2013-08-30
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/187522
dc.description.abstractTemaet for denne utredningen er strategi i offentlig sektor. Vårt fokus har vært å undersøke hvordan offentlige virksomheter utvikler og anvender strategi og strategiske målsetninger, og hvilken betydning dette har for virksomhetens interne styring. Vi har også undersøkt offentlige virksomheters spillerom fra departementene, hvordan strategifaget anvendes internt i virksomhetene og hvorvidt strategiene er forankret blant medarbeiderne. Det har i senere tid blitt gjennomført en rekke internasjonale studier om strategi i offentlig sektor. Forskning viser at strategisk planlegging har blitt anvendt i offentlig sektor siden 1980-årene. Vi ønsket å undersøke hvorvidt offentlige virksomheter i Norge også anvender strategi. Vår utredning er basert på kvalitativ metode og dataene er hentet inn gjennom tolv dybdeintervjuer fra til sammen seks virksomheter i offentlig sektor. Vi tok utgangspunkt i semistrukturerte intervjuer og har stilt mer eller mindre samme spørsmål til alle våre casevirksomheter. Dette har bidratt til at vi har fått mulighet til å sammenligne virksomhetene med hverandre, men i tillegg også sammenligne offentlige forvaltningsvirksomheter med offentlige foretak. Våre funn viser at offentlig sektor i Norge utvikler og anvender strategier for å nå sine målsetninger. Offentlig sektor har behov for strategi for å analysere sine omgivelser og for å planlegge i et strategisk tidsperspektiv, på lik linje med privat sektor. Videre viser utredningen at offentlige forvaltningsvirksomheter forholder seg til tildelingsbrevet som det overordnende styringsdokumentet. Dette innebærer at virksomhetene i stor grad tar utgangspunkt i målsetningene som tildelingsbrevet beskriver når de utvikler strategier. Ettersom mål- og resultatstyring er det gjeldende styringsprinsippet i statlig forvaltning har vi undersøkt spillerommet som offentlige virksomheter har for å selv velge virkemidler for å nå de definerte målsetningene. Vi finner at størrelsen på spillerommet varierer mellom offentlige virksomheter. Våre resultater viser at mål- og resultatstyring utøves i ulik grad i offentlige virksomheter, og ofte er det som utøves egentlig aktivitetsstyring.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.subjectStrategino_NO
dc.subjectOffentlig sektorno_NO
dc.subjectNPMno_NO
dc.subjectNew Public Managementno_NO
dc.subjectMRSno_NO
dc.subjectMål- og resultatstyringno_NO
dc.subjectStrategino_NO
dc.subjectForvaltningenno_NO
dc.subjectStrategyno_NO
dc.subjectPublic sectorno_NO
dc.subjectOffentlige virksomheterno_NO
dc.subjectOffentlige foretakno_NO
dc.subjectStrategiimplementeringno_NO
dc.subjectStrategiutviklingno_NO
dc.subjectStrategiformuleringno_NO
dc.subjectStrategigjennomføringno_NO
dc.subject22.juli rapportenno_NO
dc.subjectGjørv-rapportenno_NO
dc.subjectResultatkjedenno_NO
dc.subjectDFØno_NO
dc.titleStrategi i offentlig sektorno_NO
dc.title.alternativeStrategy in the public sectorno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242no_NO
dc.source.pagenumber110no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel