Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHansen, Daniel Olaf
dc.date.accessioned2012-05-24T11:59:43Z
dc.date.available2013-12-20T00:05:31Z
dc.date.copyright2010
dc.date.issued2012-05-24
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/187508
dc.description.abstractGK Konsern AS er et av Skandinavias ledende inneklimakonsern som leverer tekniske produkter og tjenester til nye og eksisterende næringsbygg. Deres fagområder omfatter blant annet ventilasjon, byggautomasjon, energi og kulde. Etter over 45 års drift i Norge har de i de seneste årene ekspandert sin virksomhet utover landegrensene til Sverige og Danmark. I perioden 2002-2009 hadde konsernet en økning på over 170 % i omsetning, selv om ikke all drift har vært like lønnsom. I konsernets avdelinger i Sverige har man de seneste årene hatt betydelig lavere resultatmarginer enn tilsvarende avdelinger i Norge og Danmark. Dette har dannet utgangspunktet for dette studiet hvor jeg har sett nærmere på de bakenforliggende årsakene til dette lønnsomhetsavviket. Studiet har hatt en strategitilnærming for hvordan konsernledelsen kan gå frem for å utligne disse lønnsomhetsforskjellene. På bakgrunn av dette ble følgende problemstilling dannet: ”Hvordan kan GK Konsern utforme sin strategi for å øke lønnsomheten i de svenske serviceavdelingene?” Gjennom dette casestudiet blir konsernets finansielle situasjon studert gjennom et selektert utvalg på 10 norske og 10 svenske serviceavdelinger. Forskjellene kommer til syne i avdelingenes driftsrapporter hvor vi ser at de svenske avdelingenes bidrag til konsernet er i gjennomsnitt lavere enn hos de norske avdelingene. Analysen har basert seg på teorier rundt ressursbasert- og omgivelsesbasert strategitilnærming. Det fremkommer her at et av konsernets sterkeste ressurser er bruken av – og utviklingen av bred teknisk kompetanse i Norge. Dette har medført at man i Norge har kunne ta en høyere pris for sine tjenester fordi det oppfattes som verdifullt for deres kunder. I Sverige har man på sin side en mangel på tilsvarende kompetanse, noe som har resultert i at man konkurrerer med en helt annen strategi enn i Norge. Nøkkelfaktoren for konsernet blir dermed å benytte seg av de erfaringer man har gjort i Norge rundt kompetanseutvikling når deres fremtidige strategi skal utarbeides. Veien fra en kostnadslederstrategi i Sverige og til en differensieringsstrategi som benyttes i Norge kan gjøres kortere ved å intensivere bruken av deres interne utdanningsprogram GK Skolen. The GK Group is one of Scandinavia's leading group providing technical products and services related to indoor air quality to new and existing buildings. Their disciplines include ventilation, building automation, energy, and refrigeration to mention a few. After over 45 years of operation in Norway, they have in the last decade expanded their operations to Sweden and Denmark. During 2002-2009 the group increased their turnover by 170 %, although not all operations have been equally profitable. The GK Group’s departments in Sweden have in the past few years had a significantly lower profit margin compared to similar departments in Norway and Denmark, especially within their service departments. Based on this knowledge, I wanted to take a closer look on the underlying causes for this discrepancy in the groups profitability. With a strategic approach to this thesis, I wanted to address the following problem: "How can the GK Group develop a corporate strategy that increases their profitability in the Swedish service departments?" Through this case study, the group's financial situation has been studied through a selected sample of 10 Norwegian and 10 Swedish service departments. The cause of the discrepancy in the groups profitability appears in the department's operating reports, where we see that the Swedish department's contribution to the group are on average lower than in the Norwegian departments. The analysis has been based on different strategy approaches such as resource-based view and the external environment approach. One of the findings in this case study is that one of the group’s strongest resources is the use of broad technical expertise in Norway. This way, they have managed to charge a higher price for their services, due to the fact that their knowledge is perceived as valuable to their customers. In the Swedish departments, there is a lack of equivalent qualifications among the staff, thus making the positioning strategy different from the one used in Norway. The key factor of success for the group is to utilize the experience gained in Norway within knowledge management when their future corporate strategy is to be developed. This way, the differentiation strategy used in Norway can be introduced in Sweden as well. Also, intensifying the use of their internal education program, the ”GK Academy” may speed up this process.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.subjectinneklimano_NO
dc.subjectSkandinaviano_NO
dc.subjectlønnsomhetno_NO
dc.subjectstrategino_NO
dc.subjectkompetanseno_NO
dc.subjectdifferensieringno_NO
dc.subjectindoor air qualityno_NO
dc.subjectScandinaviano_NO
dc.subjectprofitabilityno_NO
dc.subjectstrategyno_NO
dc.subjectexpertiseno_NO
dc.subjectdifferentiationno_NO
dc.titleGK Konsern AS - En strategisk tilnærming for økt lønnsomhet i Sverigeno_NO
dc.title.alternativeGK Konsern AS - A strategic approach to increased profitability in Swedenno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213no_NO
dc.source.pagenumber92no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel