Backsourcing : en kvalitativ utredning om årsaker til backsourcing og hvordan få til en suksessfull backsourcingprosess
Master thesis
View/ Open
Date
2013-08-28Metadata
Show full item recordCollections
- Master's theses (HH) [1131]
Abstract
Sammendrag
Temaet i denne utredningen er backsourcing av aktiviteter. Backsourcing oppstår når et selskap henter en aktivitet tilbake til selskapet som før har outsourcet. Utredningen tar for seg seks ulike selskaper som har valgt å backsource forskjellige aktiviteter. Hensikt med denne utredningen er å finne ut hva som får selskaper til å backsource og hvordan de gjennomfører backsourcingprosessen. Utredningen gir en teoretisk oversikt der ulike sourcingbegrep drøftes, bakgrunnen for hvorfor selskaper velger å outsource og backsource, og hva som er viktig for selskapet å ha klargjort før og under backsourcingprosessen.
Dataene til utredningen har blitt samlet inn gjennom semi-strukturerte intervjuer med ansatte som hadde ansvaret for backsourcingen hos de seks ulike selskaper.
Deretter har dataene som ble innsamlet blitt analysert og drøftet mot relevant teori og tidligere forskningspublikasjoner tilknyttet backsourcing.
Resultatene fra utredningen viser at outsourcingen av en aktivitet som selskapet gjorde kan være en av årsakene til backsourcing. Ellers finner utredningen klare spor av både økonomisk og teknisk misnøye hos selskapene med outsourcingprosjekter.
Utredningen har også kommet frem til at for å lykkes godt med backsourcingprosessen krever det god planlegging. Gjennom de ulike prosessene som selskapene gjennomførte, er det utarbeidet en generell framgangsmåte som kan hjelpe selskaper med å oppnå en vellykket backsourcingprosess.
Abstract
The topic of this study is backsourcing of activities from different companies. Backsourcing occurs when a company obtains an activity back to the company as it already has outsourced. The results are collected from six different companies that have decides to backsource different activities. This study aims to conclude why some organizations decides to do backsourcing, as well as how they achieve the process of backsourcing. Not only gives the report a theoretical review of the ideas, but also the causative reasons for why companies decide to outsource and backsource, moreover what is important for the companies to have clarified before the backsource process is presented.
The case data was collected through semi-structured interviews with the employees whom were in charge of the backsourcing within each of the six companies.
Subsequently, the data was analyzed and discussed in relevance with associated theory and past research-publications released on backsourcing.
The results suggest that backsourcing often is an activity done in relations to outsourcing. Moreover, specifies the report an economical and technical dissatisfaction among the companies that do backsourcing.
Nevertheless, concluded the study that planning is a crucial factor in order to successfully complete backsourcing processes. The different methods performed by the companies involved in the research, have enabled the study to recognize a general procedure, which can help companies to accomplish the procedure of backsource with success.