Til beste for kunden : betydningen av ledelse og organisasjonskultur for nyskapingsklima i Lånekassen
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/187448Utgivelsesdato
2013-05-16Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master's theses (HH) [1131]
Sammendrag
Oppgaven ser på hvorvidt Lånekassen har et nyskapende organisasjonsklima, og hvilke hovedårsaker som ligger til grunn for et eventuelt nyskapingsklima. Gjennom en kvalitativ undersøkelse blant et utvalg medarbeidere og ledere, konkluderer undersøkelsen med at Lånekassen i stor grad har et nyskapende organisasjonsklima, og at ledelse og organisasjonskultur er viktige årsaker til dette. Både ledere og medarbeidere opplever at de har et nyskapingsklima i stor eller noen grad.
Begge grupper opplever også ledelse som er positivt relatert til nyskapingsevne og nyskapingsklima. Til sist mener medarbeidere og ledere at de har en organisasjonskultur som bidrar til at Lånekassen er nyskapende. Funn fra undersøkelsen gir grunnlag for videre forskning, kanskje spesielt i retning av hvordan organisasjoner som driver offentlig innovasjon kan påvirke lederstil og organisasjonskultur, med et bedre nyskapingsklima som mål. Et annet mulig forskningsfelt er betydningen av kundefokus for offentlig innovasjon. Oppgaven anbefaler følgende områder Lånekassen kan jobbe med: økt involvering, og tiltak for å fremme lavere konfliktnivå. I tillegg anbefales det at Lånekassen søker å ivareta og bygge på sin organisasjonskultur, da den oppleves som svært viktig for organisasjonens nyskapingsevne. The thesis investigates whether The Norwegian State Educational Loan Fund –Lånekassen has an innovative organizational climate, and what makes up the major causes for this. Through a qualitative study of the opinions of both employees and leaders, the thesis finds
support for the presence of a high degree of an innovative climate, and that the organizations leadership and organizational culture is conducive to this. Both leaders and employees experience a high to somewhat high degree of innovative climate. The findings are the same for both leadership and culture contributing to the
innovative climate. The findings from the study suggest a topic for further research; means to impact leadership and organizational culture to promote an innovative climate. Another topic that could be of interest is the impact of costumer orientation on public sector innovation. For Lånekassen, the following areas are ones they may seek to improve upon: Involvement, and level of conflict. In addition it’s recommended that Lånekassen seeks to uphold and build upon its
organizational culture, as this is experienced as important to its level of innovativeness.