Verdiformidling i Thon Hotels
Abstract
Formålet med denne oppgaven har vært å studere ledelse og verdier med hovedfokus på formidlingen som styringsfenomen i en større norsk hotellkjede. Valg av bransje henger sammen med interesse og valg av bedrift henger sammen med fascinasjon. Ved å velge Thon Hotels som casebedrift fikk jeg alt fra starten av økt interesse for bransjen og alle de problemstillingene som knyttes til nettopp denne spennende bransjen. Ved å velge et tema som ikke er skrevet så mye om tidligere fikk jeg alt fra starten av stor motivasjon til å gå dypt inn i materien, og valgte derfor en metodetriangulering. Gjennom flere intervjuer, observasjon på kurs og møter fikk jeg god innsikt i hotellbransjen og i Thon Hotels spesielt. Med bakgrunn i dette utarbeidet jeg en større kvantitativ undersøkelse som jeg sendte ut til avdelingsledere i hotellkjeden,
totalt 172 respondenter. Med stort datamateriell ble analysen relativt omfattende og
jeg fikk flere interessante funn.
Oppgaven hadde en rød tråd i problemstillingen «Hvordan opplever avdelingsledere i Thon
Hotels at selskapets verdigrunnlag formidles?». For å konkretisere dette noe mer definerte jeg
fire underproblemstillinger, seks hypoteser og fem antagelser. Gjennom analyse og drøfting
viser jeg til effekter med blant annet kjennskap, informasjon og kommunikasjon, og underbygger dette i at avdelingslederne i stor grad opplever formidlingen av selskapets verdier og visjon på en konstruktiv måte. Totalt sett får man et inntrykk av at respondentene er motiverte og engasjerte og at mye av det som EBBE-rammeverket definerte som grunnlag for effektiv formidling er til stede. Resultatene i undersøkelsen bygger ut forståelsen rundt konstruktiv verdiformidling gjennom
å knytte dette opp mot konkrete effekter, som f. eks positiv representasjon og medarbeidertilfredshet, noe jeg anser som meget interessante funn. Ved å se på helheten, gjennom involvering og motivering av ansatte, respekt og anerkjennelse for hverandres arbeid, håndtere kunnskap, informasjon og kommunikasjon på en konstruktiv måte, har jeg gjennom denne oppgaven vist at dette samspillet vil kunne bidra positivt for et selskap målt ut ifra definerte resultatvariable. Dette samspillet bygger på relasjoner tilknyttet aktører i organisasjonen, med
medarbeidere som en svært viktig faktor. The purpose of this thesis was to study leadership and values, focusing on the dissemination
of values as a control phenomenon in a major Norwegian hotel chain. The choice of industry
is related to the interest and choice of business is related to the fascination. By choosing Thon
Hotels as case, I got business from the start of the growing interest in the industry and all the
problem-one that connects to this very exciting industry. By choosing a theme that is not written
so much about earlier, I got everything from the beginning of great motivation to go
deep into the matter, and therefore chose a triangulation of methods. Through interviews, observation of classes and meetings, I got a good insight in the hotel industry and in particular Thon Hotels. Based on this, I developed a major quantitative survey that I sent out to managers in the hotel chain, a total of 172 respondents. With large data analysis equipment was fairly extensive and I had several interesting findings. I have worked on the basis of the problem "How do you the department leaders in Thon Hotels
feel that the company's core values are communicated?”. To concretize the task I defined four sub-issues, six hypotheses and five assumptions. I have reviewed the analysis and discussion referred to effects such as knowledge, information and communication, and supported this in that department leaders largely experience the communication of company values and vision in a constructive manner. Overall, you get the impression that they are motivated and committed, and that much of what EBBE framework defined as the basis for effective communication
is present. My findings in this study expand the understanding about the constructive value dissemination by linking this to specific effects, such as a positive representation and employee satisfaction, which I consider to be very interesting findings. Overall I have demonstrated through this paper that the interaction among involvement, motivation and respect, appreciation for each other's work, managing knowledge, information and communication in a constructive
matter, could contribute positively to a company in terms based on defined performance variables. This interaction is based on relationships among associated positions in the organization, with the employees as a very important factor.