Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKristoffersen, Sandra Akerholt
dc.date.accessioned2012-04-23T07:54:00Z
dc.date.available2012-04-23T07:54:00Z
dc.date.issued2012-04-23
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/187345
dc.description.abstractI denne utredningen har jeg undersøkt bruken av balansert målstyring blant 30 bedrifter i energibransjen med omsetning over 100 millioner kroner, og i hvilken grad bedriftene følger "beste praksis", som er et sett med anbefalte handlinger som en bedrift kan etablere for å få til en vellykket strategiimplementering. Totalt var det 22 av 30 bedrifter som brukte balansert målstyring som et styringssystem. Men når det kom til bruk av "beste praksis", var resultatene mer varierte. Nesten alle bedrifter hadde etablert noen av de anbefalte handlingene, mens andre hadde bare noen få av bedrifter etablert. De tre prinsippene med de høyeste skår, viste seg å være: mobilisere, samordne og kople organisasjonen til strategien og gjøre strategi en kontinuerlig prosess. Det var bare ett av prinsippene som bedriftene som bruker balansert målstyring hadde en signifikant høyere skår enn de bedriftene som ikke brukte balansert målstyring. Dette var prinsippet: oversette strategi til operative termer. I denne utredningen har jeg også undersøkt hvilke andre styringsverktøy bedriftene hadde kunnskap til og brukte. De mest kjente og brukte styringsverktøy var benchmarking og outsourcing. In this paper I have investigated the use of the Balanced Scorecard among 30 companies in the energy industry with turnover exceeding 100 million kroner, and to what extent the companies are following “Best Practice”, which is a set of recommended actions a company should establish to have successful strategy implementation. In total there were 22 out of 30 companies that used Balanced Scorecard as a management system. But when it came to the use of “Best Practice”, the results were more varied. Almost all of companies had established some of the actions, while others had only a few of the companies established. The three principles with the highest scores, turned out to be: mobilize change through executive leadership, align the organization to the strategy and make strategy a continual process. There was only one of the principles in which the companies using the Balanced Scorecard had a significant higher score than the companies that were not using the Balanced Scorecard. This was the principle: translate strategy to operational terms. In this paper I also investigated which other management tools the companies had knowledge about and were using. The best known and used management tools were Benchmarking and Outsourcing.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.subjectbalansert målstyringno_NO
dc.subjectstrategiimplementeringno_NO
dc.subjectbeste praksisno_NO
dc.subjectenergibransjenno_NO
dc.subjectstyringsverktøyno_NO
dc.subjectenergino_NO
dc.subjectstrategino_NO
dc.subjectbenchmarkingno_NO
dc.subjectoutsourcingno_NO
dc.subjectbest practiceno_NO
dc.titleBruk av balansert målstyring og "beste praksis" i energibransjenno_NO
dc.title.alternativeThe use of balanced scorecard and "best practice" in the energy industryno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Economics: 212no_NO
dc.source.pagenumber91no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel