Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMæhre, Linda
dc.date.accessioned2011-11-14T08:11:32Z
dc.date.available2011-11-14T08:11:32Z
dc.date.issued2011-11-14
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/187335
dc.description.abstractDenne masteroppgaven tar utgangspunkt i idékonkurransen Eidsiva Challenge, et innovasjonstiltak igangsatt av Eidsiva Vekst for å øke innovasjonen i Eidsiva. Det er en stor utfordring å jobbe med innovasjon og det å få effekter av innovasjonsarbeidet. Jeg har i denne oppgaven sett på følgende problemstillinger for å undersøke denne utfordringen; 1. Har Eidsiva Challenge hatt effekt på innovasjonsevnen i Eidsiva Energi? 2. Hvordan kan Eidsiva Challenge forbedres som innovasjonstiltak? Ved å bygge på relevant litteratur presenterer oppgaven en forskningsmodell og til sammen seks forskningsspørsmål under problemstillingene. Forskningsmodellen baserer seg hovedsakelig på Amabile (1997) sin model of creative components, samt Ekvalls (1996) og Amabile og kollegaers (1996) teorier knyttet til å skape en kultur for kreativitet. Innovasjon, kreativitet, motivasjon, kreativitetskunnskap og innovasjonskultur er sentrale begreper i denne oppgaven. I denne oppgaven undersøkes Eidsiva Challenge som ett case, med de ansatte som studieobjekter. Datainnsamlingen ble gjennomført ved å foreta en spørreundersøkelse og dybdeintervjuer av ansatte i Eidsiva, for å skape en metodetriangulering mellom kvantitative og kvalitative data. De kvantitative analysene tok sikte på å avdekke om Eidsiva Challenge hadde hatt noen effekter, mens de kvalitative analysene siktet på å avklare hva som påvirket disse effektene, og hvordan Eidsiva Challenge kunne forbedres. Analysene viser at Eidsiva Challenge har hatt lave effekter på ansattes kreativitet i det daglige. Siden kreativitet er en sentral del av innovasjon er det også sannsynlig at Eidsiva Challenge har hatt liten effekt på innovasjon. Den viktigste årsaken til dette funnet, er hindringer i innovasjonskulturen som hemmer den effekten Eidsiva Challenge kan ha som tiltak. I diskusjonen pekes det på hvilke områder som bør forbedres og det foreslås tiltak til forbedringer for organisasjonen som helhet, og for Eidsiva Challenge spesielt. Ledelsen må prioritere innovasjonsaktiviteter for seg selv og sine ansatte. Målene må forankres og kommunikasjonen mellom ledere og ansatte må forbedres. Organisasjonskulturen preges av historien, og av manglende helhetsfokus. De ansatte må involveres mer i innovasjonsarbeid og mål. Det er behov for effektive prosesser for oppfølging og en tydelig rolle- og ansvarsfordeling. De ansatte har behov for å føle at deres deltakelse er meningsfull. I tillegg trenger mange ansatte å bli gitt rom fra sine ledere til å involvere seg i Eidsiva Challenge. Det er også behov for et større fokus på læring og utvikling av de ansatte, samt dannelser av team. En nettløsning foreslås innført for å inkludere flere ansatte og over lengre tid i innovasjonsprosessen, slik at idégenerering og idéutvikling blir en kollektiv prosess. For at idégenereringen skal få et bedre utgangspunkt, bør det også gis problemer som skal løses eller ideer de ansatte kan bygge videre på.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.subjectinnovasjonno_NO
dc.subjectkreativitetno_NO
dc.subjectmotivasjonno_NO
dc.subjectinnovasjonskulturno_NO
dc.subjectkreativitetskunnskapno_NO
dc.subjectinnovasjonsevneno_NO
dc.subjectidekonkurranseno_NO
dc.subjectinnovasjonstiltakno_NO
dc.titleIdékonkurranse som innovasjonstiltak : En analyse av effekter og forbedringsmuligheter for idékonkurransen Eidsiva Challenge.no_NO
dc.title.alternativeIdea competition as an innovation initiative : An analysis of effects and improvement opportunities for the idea competition Eidsiva Challenge.no_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213no_NO
dc.source.pagenumber116no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel