Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHaave, Therese
dc.contributor.authorDingstad, Silje-Marit
dc.date.accessioned2013-08-07T12:28:52Z
dc.date.available2013-08-07T12:28:52Z
dc.date.copyright2013
dc.date.issued2013-08-07
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/187329
dc.descriptionAnalyse av Keramias ASno_NO
dc.description.abstractII. Sammendrag I en handelsbedrift som Keramias AS, utgjør logistikkaktiviteter en stor del av den daglige driften av firmaet, og til disse postene er det knyttet store kostnader. Det kan ofte være vanskelig å se hvor store logistikk kostnadene er ettersom disse ikke alltid kan leses rett ut av regnskapstallene, og det kan nettopp av denne grunnen være vanskelig å si noe om hvordan disse kostnadene fordeler seg i bedriften og hvor stor påvirkning de har på bedriftens lønnsomhet og resultat. Keramias AS er et norskeid grossist firma som driver import av krukker og interiørartikler, og de senere årene har firmaet slitt med dårlig likviditet og lønnsomhet blant annet som følge av svært høy lagerbeholdning. Hovedproblemstillingen i denne oppgaven lyder som følger: «Hvilke logistikkaktiviteter i Keramias AS har hovedsakelig ført til dårlig resultat og lønnsomhet?» For å kartlegge firmaets logistikkaktiviteter, logistikk kostnader og deres påvirkning på regnskapstallene firmaet har å vise til har vi benyttet oss av internanalyse, eksternanalyse, regnskapsanalyse samt at vi har sett på Du-Pont modellen og logistikk regnskap. På bakgrunn av dette har vi dannet oss et bilde av hvor firmaet har høye kostnader, hvordan dette gir utslag i regnskapstallene og hvordan innføring av logistikkverktøy kan hjelpe firmaet på de områdene vi finner forbedringspotensialer. Metoden for innsamling av data er kvalitativt intervju med daglig leder, Bjørn Dingstad, der vi vil motta våre primære data i form av informasjon om det firmaet vi skal analysere. Sekundærdataene vi skal benytte er blant annet resultatregnskap, balanse og annen informasjon som foreligger om logistikk i bedriften, der vi begrenser oss til perioden 2006-2009. I tillegg til dette har vi tatt i bruk kvantitativ metode i form av gjengivelse av ulike teorier og modeller for analyse og logistikk. Etter å ha analysert Keramias AS har vi funnet ut at firmaets hovedproblemområder blant logistikkaktivitetene er innkjøp og lager. Disse to områdene henger sterkt sammen og bidrar til at firmaet har oppnådd en svært stor kapitaloppbinding i form av et lager ute av kontroll. Dette fører videre til negative resultater, dårlig likviditet og elendig lønnsomhet. Vi ser klare forbedringspotensialer hos Keramias AS i tilknytning til alternativer for innkjøpsmetode og lagerstyringsverktøy. III. Executive summary In a trading company like Keramias AS, logistics activities constitute a large part of the daily operations of the company, and they are often associated with high costs. It can often be difficult to tell how large the logistics costs are, as they cannot always be read out of the accounts. It is precisely for this reason it is difficult to say anything about how these costs are distributed between the company, and the impact they have on corporate profitability and performance. Keramias AS is a Norwegian wholesaler company engaged in importing pots and interior decoration, and in recent years the company has struggled with poor liquidity and profitability, probably as a result of its’ high inventory levels. The main question in this paper reads as follows: "Which logistics activities in Keramias AS have mainly led to poor performance and profitability?" In order to assess the firm's logistics activities, logistics costs and their impact on the firm’s accounting, we have utilized internal analysis, external analysis, financial analysis and we have looked at the Du Pont-model and logistics accounting. On this basis, we have formed an idea of what has led to the firm’s high costs, how this is reflected in the figures and how the introduction of logistics tools can help the company in the areas we find potential for improvement. The method of data collection was a qualitative interview with the CEO, Bjørn Dingstad, with which we received our primary data in the form of information about the company we wanted to analyze. The secondary data we used included income statements, balance sheets and other information available about the logistics of the company, where we restrict ourselves to the period 2006-2009. In addition to this we have used quantitative methodology by using different theories and models for analysis and logistics. After analyzing Keramias AS we found that the firm's main problem areas within logistics activities are purchasing and inventory. These two areas are very connected and have contributed to the company’s very large capital binding in the form of out of control stock building. This leads on to the negative results, poor liquidity and poor profitability. We see clear potential for improvement in Keramias AS in relation to options for purchasing methods and inventory management tools.no_NO
dc.description.sponsorshipKolbjørn Christoffersenno_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.subjectLogistikkno_NO
dc.subjectøkonomistyringno_NO
dc.titleKeramias AS : anvendt logistikk og økonomistyring i en handelsbedriftno_NO
dc.title.alternativeKeramias AS : logistics and financial management in a trading companyno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213no_NO
dc.source.pagenumber70no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel