Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBang, Nina Kristin
dc.date.accessioned2012-04-20T11:26:15Z
dc.date.available2012-04-20T11:26:15Z
dc.date.issued2012-04-20
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/187317
dc.description.abstractFormålet med denne utredningen har vært å finne et verdiestimat på Norwegians egenkapital og samtidig komme med en konklusjon på hvorvidt denne er over- eller underpriset i markedet. For å finne ut av dette har jeg påtatt meg rollen som ekstern analytiker og studert og nøye analysert selskapets strategiske og finansielle posisjon per i dag, samt sett på hvordan deres økonomiske fremtid vil kunne bli, gitt de faktorer som i dag er kjent. Verdiestimatet er funnet ved hjelp av den diskonterte kontantstrømmetoden (DCF). Jeg starter utredningen med en kort presentasjon av Norwegian og selskapets historie. Videre ser jeg på utviklingen i operasjonelle drivere før jeg går gjennom ulike verdsettelsesmetoder og konkluderer med en begrunnelse for mitt valg av metode. Utredningens neste del er en strategisk analyse som gjennomføres for å tydeliggjøre selskapets styrker og svakheter, samt muligheter og trusler. Etter å ha sett på hvordan Norwegians operasjonelle leasingavtaler behandles, gjennomfører jeg en regnskapsanalyse av Norwegian og et par nære konkurrenter hvor jeg ser på selskapenes vekst og lønnsomhet. Med utgangspunkt i konklusjoner fra analysene, estimeres selskapets avkastningskrav til totalkapitalen. Utarbeidelsen av fremtidsregnskapet og selve verdsettingen av Norwegian, som er utredningens hoveddel, er neste del av utredningen. Med utvikling i operasjonelle drivere som ASK, RPK osv. som utgangspunkt, blir selskapets fremtidige kontantstrømmer estimert, og følgelig også selskapets aksjeverdi. For å underbygge den estimerte aksjeverdien blir det avslutningsvis gjennomført en sensitivitets- og multippelanalyse. Til slutt konkluderer jeg med om aksjen er over- eller underpriset og om kjøp/salg anbefales. Norwegian Air Shuttle ASA har vist seg å være svært vanskelig å verdsette da flere vesentlige faktorer for selskapets verdi er vanskelige å komme med reelle estimater på. Spesielt vil jeg her nevne utvikling i dollarkurs og bensinpris. Vanskelighetene har medført at forutsetninger er tatt underveis. Disse er imidlertid underbygget i kilder, noe som styrker mine konklusjoner og bidrar til en mest mulig riktig aksjeverdi. Ved å følge den fremgangsmåten som er beskrevet over finner jeg at estimert aksjeverdi er på 109 kr. Kursen den 7.desember var imidlertid på 64,75 kr, og jeg konkluderte med at aksjen var underpriset i markedet.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.subjectverdivurderingno_NO
dc.subjectNorwegianno_NO
dc.subjectanalyseno_NO
dc.subjectairplanesno_NO
dc.subjectfinancial analysisno_NO
dc.subjectstrategyno_NO
dc.titleVerdivurdering av Norwegian Air Shuttle ASAno_NO
dc.title.alternativeValuation of Norwegian Air Shuttle ASAno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Economics: 212no_NO
dc.subject.nsiVDP::Mathematics and natural science: 400::Mathematics: 410::Analysis: 411no_NO
dc.source.pagenumber115no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel