• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges miljø- og biovitenskapelige universitet
  • School of Economics and Business (HH)
  • Master's theses (HH)
  • View Item
  •   Home
  • Norges miljø- og biovitenskapelige universitet
  • School of Economics and Business (HH)
  • Master's theses (HH)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

2+2=5? En verdivurdering av fusjonen mellom Din-Bil AS og DS Auto Dag Strand AS

Strand, Heidi
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Verdivurdering av fusjonen mellom Din-Bil og DS Auto.pdf (5.688Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/187313
Date
2011-11-11
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master's theses (HH) [1180]
Abstract
Formålet med denne utredningen var å gjennomføre en fundamental verdsetting av fusjonen mellom bruktbilfirmaet Din-Bil AS og bilverkstedet DS Auto Dag Strand AS. Problemstillingen jeg ønsket å finne svar på lyder som følger:

Hva blir verdien til det nye fusjonerte selskapet bestående av Din-Bil AS og DS Auto Dag Strand AS? Hvilke synergieffekter kan forventes av fusjonen? Hvordan ser fremtiden til selskapet ut etter fusjonen?

Metoden jeg har benyttet i utredningen innebar en gjennomgang av de mulige synergieffektene fusjonen kan forårsake og en strategisk analyse hvor interne og eksterne forhold belyses. Dette for å kunne vurdere i hvilken grad det fusjonerte selskapet har lønnsomhet utover avkastningskravet. For å få en oversikt over selskapets økonomiske situasjon før fusjonen inneholder utredningen også en regnskapsanalyse av historiske tall. Basert på opplysningene fra den strategiske analysen og regnskapsanalysen fremkommer en fremtidig kontantstrøm. Denne kontantstrømmen danner grunnlaget for verdsetting av selskapet.

Ut fra analysene og forhåndsreglene jeg måtte ta underveis kom jeg frem til at verdien av Din-Bil etter fusjonen er fire millioner kroner.

For å belyse potensielle synergieffekter benyttet jeg teorien omkring vertikal integrasjon. Jeg kom frem til at fusjonen kan føre til flere synergieffekter. Blant dem en mer effektiv organisering på grunnlag av en sentralisert beslutningsmyndighet, økt markedsføringsbudsjett og ellers reduserte kostnader.

Selv om selskapet har hatt en noe dårlig økonomisk situasjon i årene før fusjonen viser tallene hittil i 2011 sterke resultater. Det er imidlertid for tidlig å si hvorvidt den positive utviklingen er et resultat av fusjonen eller ikke.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit