Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGonçalves, Eric
dc.date.accessioned2012-04-20T11:43:13Z
dc.date.available2012-04-20T11:43:13Z
dc.date.issued2012-04-20
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/187305
dc.description.abstractMålsettingen for studiet er å avdekke forhold som forklarer vellykket kommersialisering av innovasjoner innen informasjonsteknologi (IT). Studiet bygges opp rundt tre hypoteser som skal undersøkes. Hver hypotese er knyttet til ett av tre representative fenomen (tema). Fenomenene som benyttes i studiet er etterspørsel for innovasjonen, tidspunkt for kommersialisering og motivasjon for kommersialisering. Studiet undersøker om det er et samspill mellom fenomen eller om enkeltfenomen er mer fremtredende enn andre for kommersiell suksess. Analyser og funn fra studiet indikerer at alle påstandene i hypotesene har positiv effekt for kommersiell suksess og at det er et samspill mellom hypotesene. Studiet tar utgangspunkt i kommersialisering av universitetsforskning ved institutt for informatikk (IFI) ved Universitetet i Oslo. Det benyttes tre spinoff selskaper fra instituttet - Opoint, Elliptic Laboratories og SquareHead Technology. De initielle antakelsene var at miljøet ved instituttet for informatikk inspirerte til entreprenørskap ved å stimulere til kommersialisering av innovasjoner fra forskningsarbeidet. Men i intervjuesamtaler med respondenter ved de respektive selskapene kom det frem at verken instituttet eller universitetet var delaktige i prosessen for kommersialisering. Entreprenørene hadde andre forutsetninger for å kommersialisere deres innovasjoner enn først antatt. Studiet er utformet som et casestudie rundt fenomenenes betydning for kommersiell suksess. Det tar utgangspunkt i at en kommersialiseringsprosess forventes å være kompleks og sammensatt. Denne kompleksiteten identifiseres av studiet og er synliggjort i en teoretisk designmodell etter analyser av datamaterialet. På bakgrunn av funn fra undersøkelsene identifiserer studiet noen faktorer som kan gi et bedre grunnlag for å lykkes med kommersialisering av innovasjoner. The objective of the study is to identify factors that explain successful commercialization of innovations in information technology (IT). The study focus on three hypotheses that are to be examined. Each hypothesis is associated with one of three representative phenomenon (theme). The phenomena that are used in the study are demands for the innovation, time for commercialization and motivation for commercialization. The study examines whether there are interactions between the phenomenon or if individual phenomenon are more prominent than others for commercial success. Analyses and findings from the study indicate that all the statements in the hypotheses have a positive effect on commercial success and that there are interactions between the hypotheses. The study is based on commercialization of university research at Institute of Informatics (IFI) at the University of Oslo. The study uses three spinoff companies from the institute - Opoint, Elliptic Laboratories and SquareHead Technology. The initial assumption was that the environment at the institute inspired to entrepreneurship by encouraging the commercialization of innovations from research. But interviews with respondents from the respective companies revealed that neither the institute nor the university was involved in the process of commercialization. The entrepreneurs had other objectives to commercialize their innovations than initially anticipated. The study is designed as a case study to examine the importance of the three phenomenon for commercial success. It assumes that a commercialization process is complex and composed of various phenomenon. This complexity is identified by the analysis of the study and is illustrated in a theoretical design model. Based on the findings from the analysis the study identifies some factors that may provide a better basis for successful commercialization of innovations.no_NO
dc.description.sponsorshipcommercialization innovationno_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.subjectkommersialiseringno_NO
dc.subjectinnovasjonno_NO
dc.subjectetterspørselno_NO
dc.subjectinformasjonsteknololgino_NO
dc.subjectentrepreneursno_NO
dc.subjectinnovationno_NO
dc.subjectcommercializationno_NO
dc.subjectOpointno_NO
dc.subjectElliptic Laboratoriesno_NO
dc.subjectSquareHead Technologyno_NO
dc.subjectOslono_NO
dc.titleInnovasjon og kommersialisering; en studie av entreprenørskap med kommersiell suksessno_NO
dc.title.alternativeInnovation and commercialisation; a study of entrepreneurship with commercial sucessno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213no_NO
dc.source.pagenumber62no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel