Balansert målstyring : Utviklingen av en styringsmodell for Fredrikstad Internasjonale Skole basert på prinsippene i balansert målstyring
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/187283Utgivelsesdato
2011-11-09Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master's theses (HH) [1070]
Sammendrag
Balansert målstyring eller «The Balanced Scorecard», etter Kaplan og Nortons arbeider er i dag et velkjent og etablert begrep. Begrepet er sterkt knyttet til strategiimplementering spesielt innenfor privat næringsvirksomhet hvor utbredelsen og empirien er omfattende. Gradvis har konseptet også fått økt innpass i nye sektorer, som skolesektoren.
Dette studiet ser nærmere på hvordan balansert målstyring kan tilpasses til en skolekontekst gjennom å utarbeide en konkret modell for en skole. Skolen det tas utgangspunkt i er Fredrikstad Internasjonale skole (FRIS), en kommunal skole for innvandrere med beliggenhet i Fredrikstad.
For å kunne utarbeide modellen er teori om «The Balanced Scorecard» og empiri om bruken av «The Balanced Scorecard» i skoler gjennomgått. I tillegg har data fra FRIS blitt samlet inn ved å analysere skolens virksomhetsplan og utføre kvalitative intervju av en inspektør, lærere, elever og tidligere elever ved skolen.
Den utarbeidede modellen viser hvordan balansert målstyring kan tilpasses en skole. Modellen visualiserer og kommuniserer godt hva det fokuseres på og hvordan det skal måles i forhold til de ulike målene som er blitt satt. Tatt i betraktning skolens virksomhetsplan uttrykker den utarbeidede modellen tydeligere hvordan det skal jobbes og hva som er i fokus. «The Balanced Scorecard» after Kaplan and Norton’s work is today a well known and established term. The term is strongly connected to strategy implantation especially within the private business sector where it is widely spread and the empiricism is extensive. The concept has also gradually been used within new sectors, such as the school sector.
This study takes a closer look on how the balanced scorecard can be adopted to a school context by developing a concrete model for a school. The school which is conducted is Fredrikstad Internasjonale Skole (FRIS), a public school for immigrants located in Fredrikstad.
In order to design the model theory about the balanced scorecard and examples from schools using the balanced scorecard has been undergone. In addition data from FRIS has been collected by analyzing the business plan of the school and interviews with the school’s superintendent, teachers, students and former students have been conducted.
The designed model shows how the balanced scorecard can be adopted to a school. The model visualizes and communicates well what are being focused at and how the different goals that have been set are measured. Considering the business plan at FRIS, the designed model express clearer how they are going to work and what their focus is.