Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHelland, Ester
dc.date.accessioned2011-10-26T11:50:55Z
dc.date.available2011-10-26T11:50:55Z
dc.date.issued2011-10-26
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/187223
dc.description.abstractSammendrag: I denne oppgaven undersøkes det om medias omtale av Israel og oppfordringer til boikott av israelske varer har hatt negativ effekt på importen av israelske varer. Oppgaven bygger på data fra tollvesenet og informasjon fra ulike medier om nyheter fra og omtale av Israel. Produksjon av jordbruks- og industrivarer i Israel har tradisjonelt sett vært for eget forbruk, mens israelsk eksport av IT-tjenester og varer innen medisinsk forskning øker. I norsk media har statlige anskaffelser av israelske varer blitt fordømt, og flere ulike politiske og humanitære organisasjoner oppfordrer til forbrukerboikott av israelske varer gjennom perioden 2000-2009. Året med flest boikottoppfordringer og skarpest kritikk av Israel i media var 2006, noe som førte til en nedgang i importen av israelske varer i 2007. Området som viser tydeligst tegn til endringer i importmønsteret i perioder der mediedekningen har vært spesielt negativ, er de ulike statlige innkjøp av varer fra Israel, selv om det bare er anskaffelser av forsvarsmateriell som har blitt redusert gjennom perioden totalt. Med unntak av året 2007, viser ikke mønsteret i importen av israelske varer til Norge tegn til at oppfordringene til forbrukerboikott av israelske vare har hatt noen effekt. Summary: In this thesis we examine if the media's coverage of Israel and calls for boycott of Israeli goods has had a negative effect on imports of Israeli goods. The study is based on data from customs authorities and information from various media about the news and reviews of Israel. Production of agricultural and industrial products in Israel has traditionally been for their own consumption, while Israeli exports of IT services and products from medical research are increasing. The Norwegian media has condemned state procurement of Israeli goods, and a variety of political and humanitarian organizations encourage consumer boycott of Israeli goods during the period 2000-2009. The year with the most boycott requests and the sharpest criticism of Israel in the media was 2006, which led to a decline in imports of Israeli goods in 2007. The area showing the clearest signs of change in import pattern in the periods in which media coverage has been particularly negative, is in the various government procurement of goods from Israel, even if it is only the procurement of defense equipment that has been reduced through the period overall. With the exception of year 2007, the pattern of imports of Israeli goods to Norway does not show any sign that the calls for consumer boycott of Israeli goods has had effect.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectIsraelen_US
dc.subjectboikotten_US
dc.subjectproductsen_US
dc.titleHandelsboikott av Israelen_US
dc.title.alternativeTrade boykott of Israelen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210en_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::International politics: 243en_US
dc.source.pagenumber91en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel