Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNordheim, Kari-Mette
dc.date.accessioned2011-10-12T13:57:37Z
dc.date.available2011-10-12T13:57:37Z
dc.date.issued2011-10-12
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/187201
dc.description.abstractUtfordringene knyttet til gjennomføring av strategi har blitt stadig mer anerkjent de siste årene. Ett styringsverktøy for strategiimplementering er rammeverket balansert målstyring, utviklet av Kaplan & Norton. Dette kan benyttes til å utforme styringssystemer til organisasjoner. Styring kan være spesielt utfordrende for nonprofittorganisasjoner. Disse eksisterer for å arbeide mot et overordnet formål, istedenfor et tradisjonelt finansielt mål. Det setter krav til styring som balanserer kvantitative og kvalitative sider ved driften, og evner å omsette formål, visjon og strategier til daglig innsats. Et eksempel på nonprofittorganisasjoner er offentlige scenekunstinstitusjoner, som møter styringsutfordringer med en kunstnerisk primærfunksjon som er svært ulik de administrative sekundærfunksjonene. Samtidig er det knappe ressurser og utfordrende å rapportere verdiskapning. Studien undersøker hvordan det kan skapes et styringssystem basert på rammeverket balansert målstyring for Oslo Nye Teater. Spørsmålet er belyst ved hjelp av en kvalitativ, eksplorerende casestudie. Det er innhentet data gjennom åtte dybdeintervjuer med teatrets ledergruppe. I tillegg er det benyttet relevant skriftlig materiale fra teatret. Dette har samlet sett gitt god innsikt i teatrets situasjon, og de behovene som stilles til et styringssystem i deres organisasjon. I utviklingen av utkast til styringssystem blir teatrets virksomhetsgrunnlag og strategiske retning verifisert, for å sikre felles forankring til utgangspunktet for videre implementering. Det utformes et strategisk kart som en visuell fremstilling av teatrets strategi. Dette illustrerer teatrets strategiske mål i en årsaks- virkningssammenheng. For å inkludere den kunstneriske primærfunksjonen i kartet er det lagt til et nytt styringsperspektiv, ”samtalerommet”, som tillegg i den originale BM-modellen. Ideen om samtalerommet er hentet fra den danske ”Ønskekvistmodellen”. Fra det strategiske kartet vises eksempler på målkonkretisering for strategisk gjennomføring. Dette gjøres ved hjelp av identifisering av kritiske suksessfaktorer og utnevning av strategiske initiativer og styringsparametre som kan følge utviklingen mot måloppnåelse. For de kunstneriske målene i samtalerommet utdypes det hvordan ønskekvistevalueringer kan benyttes i styring for å følge kunstnerisk kvalitet og fremdrift mot teatrets formål. Disse evalueringene tilrettelegges både for den enkelte produksjon og for årlig evaluering av teatret som helhet. Det vises også hvordan informasjonen fra styringssystemet kan samles til et overordnet styringskort for intern rapportering og oppfølging av resultater mot strategisk destinasjon og formål. Til slutt vises det hvordan teatret kan benytte den årlige ønskekvistevalueringen til å rapportere kunstnerisk verdiskapning til omverdenen. The challenge related to implementation of strategy has been increasingly recognized in recent years. One management tool for strategy implementation is “the Balanced Scorecard” developed by Kaplan & Norton. This can be used to design management performance systems for organizations. Management can be particularly challenging for nonprofit organizations. They exist to fulfill an overarching mission, rather than traditional financial goals. This requires management to balance quantitative and qualitative aspects of the operation, and to be able to translate the mission, vision and strategy into daily work. An example of nonprofit organizations is public performing arts institutions, which face management challenges with an artistic primary activity very different from the administrative secondary activities. This study examines how a management performance system can be designed, based on the Balanced Scorecard, for Oslo Nye Teater (Oslo New Theatre). The question is examined using a qualitative, exploratory case study. The data is obtained through eight in-depth interviews with the theatre's management team. In addition, relevant written material from the theatre is used. This has provided solid insight into the theatre’s situation and requirements to a management performance system. Through developing a management performance system, the theatre’s mission, vision and strategic direction is verified to ensure a common foundation before further implementation. A strategic map is designed as a visual representation of the theatre’s strategy. This illustrates the theatre’s strategic objectives in a cause-effect relationship. A new perspective, “the conversation room”, is added to the original model to include the artistic primary activity. The idea of the conversation room is taken from “the Wish Branch model” developed in Denmark. Objectives from the strategic map are specified for strategic execution. This is done by identifying critical success factors, and appointing strategic initiatives and key performance indicators that can monitor progress towards goal achievement. It is elaborated how evaluations from the Wish Branch model can be used in management of the artistic objectives in the conversation room, to assess the artistic quality and progress towards the theatre’s mission. These evaluations are adapted both for the individual productions and an annual evaluation of the theatre. It is also shown how the information from the management system gathers in a scorecard, for internal reporting and monitoring of performance towards strategic destination and mission. Finally, the study shows how the theatre can use the annual Wish Branch evaluation to report the artistic value created to the outside world.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectbalansert målstyringen_US
dc.subjectnonprofitten_US
dc.subjectoffentlig teateren_US
dc.subjectstrategiimplementeringen_US
dc.subjectstyringssystemen_US
dc.subjectbalanced scorecarden_US
dc.titleGrenser for fantasien? Utviklingen av et styringssystem for et offentlig teateren_US
dc.title.alternativeBoundaries of imagination? The development of a management performance system for a public theatreen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213en_US
dc.source.pagenumber120en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel