Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMyhre, Christi Wigenstad
dc.date.accessioned2012-05-11T11:57:54Z
dc.date.available2012-05-11T11:57:54Z
dc.date.copyright2011
dc.date.issued2012-05-11
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/187199
dc.description.abstractAlle bedrifter, uavhengig av størrelse, har sine oppgaver som må løses, både kjernefaglige og administrative. Imidlertid har ikke små bedrifter samme mulighet til spesialiseringer innen ulike fagfelt, slik som store bedrifter. I de minste bedriftene er det gjerne den som eier og driver bedriften som tar seg av alle oppgaver. For at en virksomhet skal være så konkurransedyktig og effektiv som mulig, er det viktig å utnytte bedriftens kjernekompetanse optimalt, og da kan det være hensiktsmessig å samlokalisere seg, slik at man har noen å spille på lag med. Fabrikken i Lillehammer, som denne oppgaven omhandler, er en samlokalisering av bedrifter i en nedlagt fabrikk. Den rommer om lag 40 småbedrifter, hovedsakelig innen kultur- og opplevelsesnæringer, men også noen mer kunnskapsintensive bedrifter som jobber eksempelvis innen bedriftsutvikling og regnskap. Fabrikken har sin egen fabrikksjef som fungerer som daglig leder. I denne masteroppgaven tar jeg for meg forretningsfordeler ved å være samlokalisert, og problemstillingen, som er bygd opp etter ABC-modellen, lyder som følger: ”Har det forretningsfordeler for småbedrifter å samlokaliseres i Fabrikken i Lillehammer? Hvis ja, hvilke?” Basisteorien er næringsklyngeteori, med hovedvekt på Norges fremste klyngeekspert, Torger Reves, forskning. Videre er sentral teori i oppgaven knyttet til nettverk – idégenerering og kunnskapsspredning, motivasjon, markedsføring, bedriftsøkonomi og ledelse. Dette for å trekke en rød trå til visualiseringen av problemstillingen, hvor følgende variabler antas å gi forretningsfordeler: Idégenerering, kunnskapsspredning, motivasjon, markedsføring, bedriftsøkonomi – kostnader og investeringer og ledelse, fabrikksjefen – en ressursperson. Hver av disse variablene fører til et forskningsspørsmål, og for å besvare disse forskningsspørsmålene benytter jeg kvalitativ metode. Etter å ha drøftet frem og tilbake, har jeg kommet frem til at semistrukturerte intervjuer ville være det mest hensiktsmessige, og jeg har videre gjennomført åtte dybdeintervjuer. Resultatene fra disse er samlet i et analysekapittel hvor informantenes respektive meninger blir presentert. Deretter drøftes disse resultatene i et drøftelseskapittel, og det viser seg at fem av variablene fra visualiseringen bekreftes. Det er miljø for idégenerering og kultur for kunnskapsspredning i Fabrikken, og det medfører forretningsfordeler. Det er mye opp til hver og en leietaker hvor mye de får ut av det, da eget engasjement er viktig. Videre er det godt sosiokulturelt arbeidsmiljø som gjør leietakerne motiverte, og mange har opplevd å få en ny giv etter at de kom til Fabrikken. Det viser seg også at ”paraply-markedsføringen” av Fabrikken gir forretningsfordeler for de samlokaliserte, selv om det er innenfor denne variabelen informantene mener det er størst forbedringspotensial i forhold til å fronte Fabrikken for å skaffe driftskapital. Hva gjelder fabrikksjefen som en ressursperson, synes informantene han har vært enestående, først og fremst gjennom å drive fram et godt arbeidsmiljø, men også andre kvaliteter som ”alt mulig-mann,” trekkes fram som forretningsfordeler for bedriftene. Bedriftsøkonomi - kostnader og investeringer, er den eneste variabelen jeg har vurdert å revidere, da informantene er veldig splittet i synet på om den gir forretningsfordeler. Denne variabelen havner dermed i en gråsone, og blir altså ikke direkte feilslått heller. Endelig konkluderes det med at det har forretningsfordeler for småbedrifter å samlokaliseres i Fabrikken i Lillehammer. All companies, regardless of size, have their job tasks that must be solved, both main activities and administrative tasks. However, small companies have not the same opportunities for specialization in various disciplines, like big companies have. In the smallest businesses there is usually one person who owns and runs the company, and has to do all the business tasks. For a business to be as competitive and efficient as possible, it is important to optimally utilize the company’s core competence. Then it might be appropriate to co-locating, so you have someone to team up with. “Fabrikken,” or The Factory in Lillehammer, which this task concerns, is a co-location of businesses in an abandoned factory. It houses approximately 40 small companies, mainly in the cultur industry, but also some knowledgeintensive companies which work with business development and accounting, for example. The Factory has its own Factory Manager who works like a General Manager. In this master dissertation, I will focus on business benefits by being co-located, and the approach to the research problem, which is build up based on the ABC-model, sounds as follows: “Does it have business benefits for small companies to co-locate in The Factory in Lillehammer? If yes, which?” The base theory is cluster theory, with emphasis on Norway’s premier cluster expert, Torger Reve’s research. Further, central theories are related to networking – idea generation, dissemination of knowledge, motivation, marketing, business economy, and management. This is to draw a red line in to the visualization of the approach to the research problem, where the following variables assume to give business benefits: Idea generation, dissemination of knowledge, motivation, marketing, business economy – costs and investments, and management - the factory manager as a resource person. Each of these variables leads to a research question, and to answer this research questions, I use qualitative method. After discussing pros and cons, I have decided that semi structured interviews will be the most appropriate, and further I have conducted eight depth interviews. The results of this are collected in an analysis chapter where the informants’ respective meanings will be presented. Then the results will be discussed in a discussion chapter, and it turns out that five of the variables from the visualization, confirms. It is environment for idea generation, and culture for dissemination of knowledge, which gives business benefits. It is much up to every tenant how much they get out of it, because their own involvement is important. Further, it is a good socio cultural working environment which makes the tenants motivated, and many of them have experienced to get a new impetus after establishing in The Factory. It also turn out that the “umbrella marketing” of The Factory gives business benefits for them who are colocated, though it is within this variable the informants mean it is the greatest improvement in relation to market The Factory to raise capital. Regarding the “Factory Manager” as a resource person, the informants think he has been fantastic. Primarily through creating a good working environment, but also other qualities like handy man are highlighted as business benefits for the companies. Business economy, costs and investments, is the variable I have considered to revise, because the informants are much disagreed about business benefits it gives. This variable therefore ends up in a “grey zone,” and will not be directly failed rather. Finally, the concconclusion is that it has business benefits for small businesses to co-locate in The Factory in Lillehammer.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.subjectøkonomien_US
dc.subjectsamlokaliseringen_US
dc.subjectbedrifteren_US
dc.subjectcompaniesen_US
dc.subjecteconomyen_US
dc.subjectproduction locationen_US
dc.titleSamlokalisering av småbedrifteren_US
dc.title.alternativeCo-location of small businessesen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213en_US
dc.source.pagenumber86en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel