Finansiell risikostyring i den amerikanske flybransjen
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/187145Utgivelsesdato
2010-12-01Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master's theses (HH) [1072]
Sammendrag
Denne oppgaven tar for seg finansiell risikostyring i den amerikanske flybransjen, med hovedfokus på sikring av drivstoff. Drivstoff har historisk stått for 20-30 prosent av flyselskapenes driftskostnader, og høy volatilitet i drivstoffprisen gjør at mange sikrer råvaren. Vi undersøker om finansiell risikostyring bidrar til økt selskapsverdi, med hovedfokus på drivstoffprissikring, men inkluderer også valuta- og rentesikring der det er mulig. Studien baseres på offentlig selskapsinformasjon for perioden 1998-2009. Vi finner ingen statistisk signifikant sammenheng mellom jetfuelprissikring og verdi, mens funnene for rente- og valutasikring er varierende. Våre resultater avviker fra tidligere studier, som viser at flyselskaper som sikrer drivstoff oppnår en sikringspremie på 8-16 prosent. I tillegg analyserer vi mulige verdieffekter av integrert finansiell risikostyring, og finner at amerikanske flyselskaper kan sikre lavere andel av både drivstoff og rente ved å integrere rente- og drivstoffprissikring. This thesis examines financial risk management in the U.S. airline industry between 1998 and 2009, focusing on jet fuel hedging. Jet fuel has historically accounted for 20-30 percent of airlines’ operating expenses. High volatility in jet fuel prices has given airlines economic incentives to hedge this commodity. In our study we investigate whether financial risk management increase firm value, focusing on jet fuel hedging. Currency and interest rate hedging is included in some of the models.
The results show no statistically significant relation between jet fuel hedging and firm value. We also observed that the effects of interest rate and currency hedging vary depending on the type of model. Our findings are not consistent with previous studies that show a positive correlation between jet fuel hedging and airline firm value, suggesting a hedging premium of 8-16 percent.
Additionally, we investigate the potential value of integrated financial risk management. Our analysis indicates that U.S. airlines can hedge a lower portion of both interest and jet fuel by integrating interest rate hedging with jet fuel hedging.