Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKarlsson, Ståle
dc.date.accessioned2010-10-29T10:33:44Z
dc.date.available2010-10-29T10:33:44Z
dc.date.issued2010-10-29T10:33:44Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/187133
dc.descriptionFormålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan aktørene i Kolo Veidekkes funksjonskontrakter er fokusert på god prosessflyt, og hvordan de forholder seg til unødvendige og ikke verdiskapende aktiviteter ut i fra Lean Management tankegang. Oppgaven tar også for seg hva effekten blir ved å sette fokus på bedre planlegging og økt involvering fra de ansatte. Siden det finnes lite empiri av Lean som forbedringsverktøy innenfor tjenesteytende virksomheter kan denne oppgaven være med å bidra i så måte, i tillegg til at den kan gi utgangspunkt for videre forskning.en_US
dc.description.abstractSammendrag Denne oppgaven har som hovedformål å kartlegge hvor fokuserte aktørene i funksjonskontrakter hos Kolo Veidekke AS er på å redusere ”sløsing” basert på Lean Management tankegang. Oppgaven ser også på hvilken betydning økt fokus på involvering og helhetstenkning har på funksjonskontrakter. Dataene i analysen som denne oppgaven bygger på er samlet inn ved spørreundersøkelse. Det er innhentet data fra 5 funksjonskontrakter. Teorien som danner rammeverket for denne oppgaven er hentet fra Lean Production og Lean Construction. Dette er to typer forbedringsverktøy som går under samlebetegnelsen Lean Management. I tillegg blir det sett på involverende planlegging som er Veidekkes spesialtilpasning av Lean Construction. Resultatene av denne oppgaven ble at aktørene ikke er fokusert på å redusere ”sløsing” i hele arbeidsprosessen. Det er et stykke igjen til man kan kalle Kolo Veidekkes funksjonskontrakter for ”Lean praktiserende”. Data avdekker at det først og fremst er venting og mangel på riktig verktøy/utstyr som er den ikke verdiskapende aktiviteten som forekommer oftest. Utfordringen blir å få Lean til å sitte i ryggmargen, og ikke bare praktisere det når tiden strekker til. Oppgaven avdekker at involverende planlegging har en positiv effekt. Denne effekten kommer først og fremst til syne i form av større motivasjon. Det fører også til større engasjement, større rom for diskusjoner og tilbakemeldinger, samt bedre tilrettelegging av arbeidsoppgaver. Resultatene er i stor grad sammenfallende med konklusjonen til pilotprosjektet ”Vi i Veidekke” som studerte involverende planlegging i Divisjonen Veidekke Entreprenør. På grunn av tidsrommet som denne oppgaven strekker seg over, er det ikke mulig å måle effektene som praktisering av Lean Management og involverende planlegging gir på bunnlinjen. Abstract This study has as main objective to identify how focused the employees in Function Contracts at Kolo Veidekke AS are to reduce "waste" based on Lean Management thinking. The thesis also discuss the importance of increased focus on involvement and holistic approach during the execution of the Function Contracts. The data in the analysis that this thesis are based on are collected by questionnaire, from five function contracts. The theory that forms the framework for this thesis is based on Lean Production and Lean Construction theories. These are two types of improvement philosophies that are collectively called Lean Management. There will also be use of the term “Involving Planning”, which is Veidekke’s special adaptation of Lean Construction. The result of this thesis is that the employees are not focused on reducing "waste" in the total work process. It will take some times before Kolo Veidekke’s Function Contracts are Lean practitioners. The data reveals that first and foremost, waiting, and lack of appropriate equipment are the most frequent occurring not value-added activities. The challenge is to get Lean as an automatic behavior or the company culture, and not only practiced when the time is sufficient. The study reveals that “involving planning” has a positive effect, primarily seen in terms of greater motivation. It also leads to higher commitment, more room for discussion and feedback, as well as better organization of the job to be done. The results are largely consistent with the conclusion of the pilot project in Veidekke called “Vi i Veidekke” which looked at Involving Planning in the Division Veidekke Entreprenør. Because of the time span of this study, it is not possible to measure the effects that the practice of Lean Management and Involving Planning have on the bottom line.en_US
dc.description.sponsorshipKolo Veidekke ASen_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectLean Managementen_US
dc.subjectInvolverende planleggingen_US
dc.titleMer involvert - mer motivert. - Lean Management anvendt på funksjonskontrakter hos Kolo Veidekke ASen_US
dc.title.alternativeEmployee involvement gives higher motivations. - Lean Management applied on the Functions Contracts at Kolo Veidekke ASen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213en_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213en_US
dc.source.pagenumber81 s.en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel