Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGjerstadberget, Erik Trøseid
dc.date.accessioned2014-02-18T12:34:47Z
dc.date.available2014-02-18T12:34:47Z
dc.date.copyright2013
dc.date.issued2014-02-18
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/187078
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er gjennomført for å undersøke forskjellen mellom krav til veibredde for 19,5 og 24 meters vogntog. På Vestlandet er mye av det offentlige veinettet kun godkjent for 19,5 meters vogntog og veinormalen er dimensjonert for 24 meter vogntog for veiklasse 3 og 4. Det har derfor vært behov for å undersøke om det kan være en aktuell løsning å dimensjonere veiklasse 3 og 4 i veinormalen for 19,5 meters vogntog. Dette kan gjøres ved å redusere krav til veibredde. Det er definert dimensjonerende kjøretøy for 19,5 og 24 meters vogntog i samspill med lastebileiere, PTO teknikk AS og Norges Lastebileierforbund. Dimensjonerende kjøretøy er bevisst konstruert med dårligere sporingsegenskaper enn hva som er vanlig for at veien ikke skal bli ekskluderende. For å beregne krav til veibredde for 19,5 meters vogntog er simuleringsprogrammet TrailerWIN sammen med tilleggsmodulen CornerWIN benyttet for å simulere sporing av vogntog i forskjellige kurvelengder og kurveradier. Det er i tillegg for 19,5 meters vogntog definert et styretillegg som er et slingringsmonn som øker ved minkende kurveradius og økende kurvelengde. Et 19,5 meters vogntog sporer bedre enn et 24 meters vogntog og det er beregnet nye krav til utforming av rundkjøringer og vendehammer for 19,5 meters vogntog. Det ble utført et sporingsforsøk med et 22 meters vogntog som viste at det var god sammenheng mellom sporingsforsøkene i CornerWIN og hvordan et vogntog sporer i virkeligheten. Ved å bygge skogsbilvei for 19,5 meters vogntog vil man få redusert breddeutvidelse i kurver og besparelsen i veibredde øker med økende kurvelengde og minkende kurveradius. Besparelse i veibredde betyr også mindre behov for masser til veien. Dette gir mindre behov for å sprenge i skjæringer og mindre behov for masser i fyllinger. Besparelse av byggekostnader for å bygge skogsbilvei for 19,5 i stedet for 24 meters vogntog vil avhenge mye av kurvatur og fyllingshøyde på veien. En smalere skogsbilvei vil redusere framkommeligheten til maskinvogntog som frakter skogsmaskiner inn og ut av skogen. Ved å bygge skogsbilvei for 19,5 meters vogntog kan man risikere at maskinvogntogene ikke kommer seg fram og skogsmaskinene må kjøre for egen maskin inn i skogen. Dette kan føre til skade på veien og høyere transportkostnader. Skogeiere med tilknytning til offentlig veinett for 19,5 meter tillat totallengde bør få anledning til å søke dispensasjon fra veinormalen da de ikke har behov for å bygge skogsbilveier for 24 meters vogntog.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.subjectTransportno_NO
dc.subjectveinormalno_NO
dc.subjectvogntogno_NO
dc.titleKrav til veibredde og snuplasser for 19,5 meters tømmervogntog for veiklasse 3 og 4 på Vestlandet.no_NO
dc.title.alternativeRequirements for road road width and turnaround locations for 19.5 meters timber trucks for road class 3 and 4 in the west of Norway.no_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Technology: 500::Building technology: 530::Building, construction and transport technology: 532no_NO
dc.source.pagenumber63no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel