Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSelboe, Tiril Wormdal
dc.date.accessioned2012-11-16T09:47:48Z
dc.date.available2012-11-16T09:47:48Z
dc.date.copyright2012
dc.date.issued2012-11-16
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/186927
dc.description.abstractDet er en statlig målsetning å ta vare på villrein (Rangifer tarandus tarandus) og dens leveområder. I Hardangervidda nasjonalpark finner man, som det eneste område i Norge, villrein som har bevart et relativt intakt årlig vandringsmønster. Selv om det er satt som mål å ta vare på villrein, utsettes den for et betydelig omfang av forstyrrelse fra menneskelig aktivitet. I dag finnes det i begrenset grad informasjon om det samlede omfanget og den geografiske fordelingen av motorisert ferdsel i nasjonalparken. Fylkesvise tilsynsutvalg i Telemark, Buskerud og Hordaland, behandler søknader om løyve til motorisert ferdsel og fører motorferdselsstatistikk i nasjonalparken. Oppgaven sammenstiller statistikk fra tilsynsutvalgene. På bakgrunn av omfanget av motorferdsel er det gjort en vurdering av mulige negative konsekvenser på villrein. De tre tilsynsutvalgene har noe ulik praksis for hvordan de behandler søknader om løyve til motorisert ferdsel og hvordan de fører motorferdselstatistikk. Det gis i større grad løyver til nødvendig transport i stede for løyver med bundet antall i Buskerud og Hordaland enn hva som gis i Telemark. I barmarksesongen ble det kjørt med motorisert kjøretøy i størst grad i Hordaland og det er transport til formålene jakt, fiske og hytter/buer som dominerer i de tre fylkene. I Telemark og Hordaland dominerer bruken av fly/helikopter til transport, mens det i Buskerud er transport med bil/traktor langs slepenettet som dominerer. Det er også i Hordaland det kjøres flest turer i vintersesongen, mens det kjøres flere turer per kvadratkilometer i nasjonalparken i Telemark og Buskerud. Det er transport med formålet hytter/buer som dominerer. Det kjøres snøskuter i store deler av nasjonalparken. Den største konsentrasjonen av antallet turer kjørt i forhold til geografisk fordeling er i tilknytning til steder hvor mange løyver har sitt startsted. Det er vanskelig å si noe om hvilke effekter dagens omfang av motorferdsel har på villrein. Det er uansett viktig etter føre-var prinsippet å begrense den motoriserte ferdselen siden man ikke vet hvilke konsekvenser en økning eller endring vil medføre. The preservation of wild reindeer in Norway is national politics. Hardangervidda National Park is the only part of Norway where the reindeer has kept its yearly migration relatively intact. The disturbance from human activity is however considerable. Information about the overall scope and the geographical distribution of motorized traffic inside the park is limited. The county committees in Telemark, Buskerud and Hordaland process applications for permissions and produce statistics of the results. This report collates statistics from these committees. On the basis of the extent of motor permissions it has been made an assessment of possible negative consequences of the wild reindeers in Hardangervidda National Park. The three committees have somewhat different practices of processing applications of motor permissions and how they produce the statistics. There is a greater extent necessary permit to transport in the presence of permissions with fixed numbers in Buskerud and Hordaland than what is provided in Telemark. During the non-snow season it was a greater extent of driving in Hordaland and the dominating purposes in all three counties are hunting, fishing and driving to cabins and sheds dominates in the three counties. In Telemark and Hordaland the use of plane and helicopter is dominant for transport, while it is car or tractor along the road-nets in Buskerud. During the winter season Hordaland has the most trips of snowmobile driving inside the park, while the highest ratio per square kilometer, inside the park, is in Telemark and Buskerud. This is mainly transport to cabins and sheds. Snowmobiles are used all over the national park, but the largest concentration of trips in relation to geographical distribution are to places where many licenses have their start point. It is hard to say which effects today’s extent of motorized traffic has on wild reindeer, and because of that it should be limited to its minimum.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.titleOmfang, forvaltning og konsekvenser for villrein (Rangiferi tarandus tarandrus) av motorisert ferdsel i Hardangervidda nasjonalpark.no_NO
dc.title.alternativeScope, management and consequences for wild reindeer (Rangifer tarandus tarandus) of motorized traffic in Hardangervidda National Parkno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Agriculture and fishery disciplines: 900::Agriculture disciplines: 910::Management of natural resources: 914no_NO
dc.source.pagenumber81no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel