Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSkullerud, Esten Sødal
dc.date.accessioned2012-06-18T11:51:46Z
dc.date.available2012-06-18T11:51:46Z
dc.date.issued2012-06-18
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/186829
dc.description.abstractReiselivsnæringen er en av verdens raskest voksende næringer, og Norge har gode muligheter til å ta sin andel av veksten. Skal næringen utnytte seg av utviklingen er det en forutsetning å ha en markedsorientering basert på relevant kundekjennskap. Hovedmålet i denne analysen er å identifisere forskjellige segmenter av laksefiskere i Lakselva på bakgrunn av deres generelle fangstorientering, samt undersøke hva som motiverer for laksefiske i Lakselva. Datagrunnlaget benyttet i analysen ble innhentet gjennom 13 intervju og 565 besvarte spørreundersøkelser. Gjennom en klyngeanalyse er det blitt identifisert 5 segmenter: Gjenutsetteren, Den fangstorienterte, Høsteren, Noe annet og Troféfiskeren. Mellom disse segmentene har det blitt undersøkt forskjeller og likheter ved bruk av ANOVA analyser. De identifiserte segmentene skiller seg ut innen motivasjon, bakgrunn, fiske og holdninger. Avslutningsvis diskuteres reiselivsutvikling opp mot hver av klyngene og hvordan analysen kan brukes til å forvalte og videreutvikle Lakselva i et turismeperspektiv. Ut i fra preferanser, holdninger og motiv skiller Gjenutsetteren og Troféfiskeren seg ut fra de andre segmentene som mer positive målsegment for laksefisketilbydere i Lakselva. Tourism is one of the fastest growing industries in the world, and Norway has the opportunity to participate in the growth. It is essential with market knowledge and evident customer strategies to take an advantage of the development of this industry. The main objective of this study is to identify different segments of salmon anglers in the Lakselva River on the basis of their general consumptive orientation, and investigate anglers’ motives for salmon angling in the Lakselva River. The data used in the study were obtained through 13 interviews and 565 completed surveys. Five segments were identified through a cluster analysis: Catch and Release, The Consumptive, The Harvester, No catch and The Trophy fisher. By applying an ANOVA analyses, differences and similarities between the segments were examined. The identified segments differ in their motivation, background, angling and attitudes. The discussion highlights how tourism may be developed to accommodate each of the segments. It will further illustrate how the analysis can be employed to manage and develop the Lakselva River for the purpose of tourism. Based on the preferences, attitudes and motives Catch and Release and The Trophy fisher differ from the other segments as more positive target segments for the managers of the Lakselva River.no_NO
dc.description.sponsorshipPorsanger i Utvikling, Lakselv, Finnmarkno_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.subjectturismeno_NO
dc.subjectlaksefiskeno_NO
dc.subjectsalmonno_NO
dc.subjecttourismno_NO
dc.subjectLakselvano_NO
dc.titleSegmentering av laksefiskere og undersøkelse av deres motivasjon for å fiske i Lakselva, Finnmark.no_NO
dc.title.alternativeSegmentation of salmon anglers and analysis of their motivation to fish in the Lakselva River, Finnmark.no_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Agriculture and fishery disciplines: 900::Agriculture disciplines: 910::Management of natural resources: 914no_NO
dc.subject.nsiVDP::Agriculture and fishery disciplines: 900::Fisheries science: 920no_NO
dc.source.pagenumber56no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel