Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMyhre, Mette
dc.date.accessioned2011-10-07T13:37:35Z
dc.date.available2011-10-07T13:37:35Z
dc.date.copyright2011
dc.date.issued2011-10-07
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/186748
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er en studie av aktører innen gårdsturisme i indre Helgeland i Nordland fylke. Ettersom denne oppgaven i utgangspunktet skulle være tilknyttet prosjektet Tool for Sustainability Impact Assessment (ToSIA) var case- område allerede bestemt. Formålet med denne studien var å finne svar på følgende: (1) Hvordan har utviklingen av verneområdene på Helgeland påvirket driften av reiselivsnæringen i indre Helgeland? og (2) Hvordan kan aktørene innen gårdsturisme i indre Helgeland bygge opp seg selv som attraksjon i tråd med Innovasjon Norge sine prinsipper for et bærekraftig reiseliv, spesielt innen økonomisk levedyktighet? Dette ble undersøkt blant annet gjennom teori om bærekraftig reiseliv, attraksjonsutvikling og reiselivets paradoks. Analyser ble foretatt etter dybdeintervju med åtte ulike respondenter fra de fire kommunene; Vefsn, Grane, Hattfjelldal og Hemnes. Etter gjennomført analyse av innsamlet data satt jeg igjen med fire kategorier (samarbeid, personlige hensikter, holdninger og bærekraftig attraksjon) som bidro til å svare på problemstillingene. Samarbeidskategorien er knyttet til det jeg tolker som respondentenes ønske om bedre samarbeid. Kategorien personlige hensikter er personavhengig og vil dermed variere fra person til person. Respondentenes personlige hensikter påvirker både hvordan de forholder seg til verneutviklingen, samt hvordan de ser for seg en attraksjonsutvikling av egen bedrift. Holdningskategorien sier noe om forholdet mellom hvordan respondenten ser på vernet og hvilken betydning verneutviklingen har for respondentene som reiselivsaktører. Kategorien bærekraftig attraksjon knyttes til blant annet respondentenes egen definisjon av de to begrepene, og er spesielt viktig for å kartlegge hva respondentene selv legger i begrepene. Denne undersøkelsen viser at verneutviklingen på Helgeland har hatt liten eller ingen påvirkning på aktørene innen gårdsturisme i indre Helgeland. Samtidig viser den også at det er behov for bedre samarbeid, både horisontalt mellom aktørene og vertikalt mellom aktørene og kommune/ fylket, dersom de samme aktørene skal få til en bærekraftig attraksjonsutvikling knyttet til økonomisk levedyktighet. This master thesis is based on a study of operators within agritourism in the inner part of Helgeland in Nordland County, Northern Norway. The precinct of this thesis was already decided from the project Tool for Sustainability Impact Assessment (ToSIA). The aim of this study was to answer the following questions: (1) how has the development of protected areas in Helgeland affected the tourism industry in the inner part of Helgeland? and (2) how can the operators within agritourism in the inner part of Helgeland develop their own business as an attraction affiliated with Innovation Norway’s principles for sustainable tourism, especially connected to economic viability? This was examined through theory of sustainable tourism, attraction development, and the paradox of tourism. Analyses were made after interviewing eight respondents in the four municipalities; Vefsn, Grane, Hattfjelldal and Hemnes. Analyzing the assembled primary data resulted in four categories: cooperation, personal intentions, attitudes and sustainable attraction. These four categories helped me to answer the research questions. The cooperation category is related to what I interpret as the respondents wish for better cooperation. The personal intentions category is person- dependent and will vary from person to person. The respondent’s personal intentions will affect their relation to the development of protected areas, as well as what they think of an attraction development of their own business. Further, the category of attitudes tells us something about the relation between the respondent’s bond to protected areas (positive/ negative) and the importance of development of these areas to the tourism operators. The sustainable attraction category is linked to the respondent’s own definition of the two terms and is especially important to determine what the respondent thinks of these two concepts. After this study I can conclude that the development of protected areas in Helgeland have had a small or no affect on the operators within agritourism in the inner part of Helgeland. Simultaneously, the study indicates a need for better cooperation both between the operators, as well as between the operators and the municipalities and Nordland County.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.subjectBærekraftig reiseliven_US
dc.subjectSustainable tourismen_US
dc.subjectGårdsturismeen_US
dc.subjectVerneområderen_US
dc.subjectAttraksjonsutviklingen_US
dc.subjectIndre Helgelanden_US
dc.subjectAgritourismen_US
dc.subjectProtected areasen_US
dc.subjectAttraction developmenten_US
dc.titleSmåskala reiselivsnæring og vern på Helgeland : en studie av aktører innen gårdsturisme i Indre Helgelanden_US
dc.title.alternativeSmall-scale tourism in Helgeland : a study of operators within agritourism in the inner part of Helgelanden_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Agriculture and fishery disciplines: 900::Agriculture disciplines: 910::Other agricultural disciplines: 919en_US
dc.subject.nsiVDP::Agriculture and fishery disciplines: 900::Agriculture disciplines: 910::Management of natural resources: 914en_US
dc.source.pagenumber69en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel