Blar i Brage NMBU på forfatter "Wæraas, Arild"
-
Approaches to branding and behaviour : studies of HRM and employee voice through organizational branding
Dahle, Dag Yngve (PhD Thesis;2021:18, Doctoral thesis, 2021)After decades of research there still are few studies which draw lines between research on HRM, employee voice and organizational branding. Such an academic cross-fertilization is offered by this dissertation, as a core ... -
Balansert målstyring i Forsvaret: - en vaksine, en mote og et virus
Østby, Knut Halvor Haug (Master thesis, 2016-08-08)Hensikten med denne oppgaven er å utforske effektene av bruken av mål- og resultatstyring i Forsvaret. Det er en induktiv kvalitativ studie av militære lederes erfaringer med målstyringsverktøyet mål-, resultat og risikostyring ... -
Building a sector reputation: the strategic communication of national higher education
Sataøen, Hogne Lerøy; Wæraas, Arild (Journal article; Peer reviewed, 2016) -
En studie av organisasjonslogoer i Norge : en longitudinell studie
Kaur, Navdeep; Asif, Shanze (Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven sikter på å forklare utviklingen av logoene fra et institusjonelt perspektiv. Samfunnsskapte normer og verdier står sentralt ved utarbeidelse av logoer, og hvordan dette påvirker utformingen av logoen ... -
Etableringen av små delingselskaper i Norge : en populasjonsteoretisk studie
Vinje, Lena (Master thesis, 2018)Delingsøkonomi er et relativt nytt fenomen, og det er et tema som bør bli ytterligere studert. Gjennom ulike definisjoner har det kommet frem at: "Delingsøkonomi innebærer at man skal kunne leie det man trenger, ved å tjene ... -
Fornøyde medarbeidere gir fornøyde gjester? : et studie av gjeste- og medarbeiderundersøkelsen i Comfort Hotels Norden
Skinnemoen, Thomas J. (Master thesis, 2016-09-05)Temaet for denne oppgaven har vært å finne bekreftelse for tidligere studiers funn av korrelasjon mellom fornøyde medarbeidere og fornøyde gjester. Samt studere hvilket påvirkningskraft ledelse kan ha på disse to variablene. ... -
Fullt og helt eller stykkevis og delt? Organisasjonsbygging og identitetsstyring i den norske kommunesektoren
Wæraas, Arild (Journal article; Peer reviewed, 2014) -
Fullt og helt, eller stykkevis og delt : en kvalitativ studie om oversettelse av organisasjonsideer i dagligvaren
Nordli, Ingrid Tønnessen (Master thesis, 2019)Oppgaven baserer seg på oversettelsesteori og spesifikt oversettelsen av driftsmodellen i to butikker under SuperMat-kjeden*. Driftsmodellen er en modell som ble presentert for alle SuperMat-butikker med ønske om at den ... -
Hvordan jobber treningssenterkjedene med omdømmearbeid opp mot å beholde eksisterende medlemmer?
Johannessen, Lisa Stick; Walhovd, Mari Alfstad (Master thesis, 2018)Formålet med denne masteroppgaven er å rette fokus på omdømmearbeid i treningssenterbransjen for å beholde eksisterende medlemmer. Vi har også tatt for oss strategiarbeid rettet mot omdømme og hvilke utfordringer bransjen ... -
Intern omdømmebygging ved Oslo universitetssykehus : en kvalitativ studie av mellomledernes rolle
Veierød, Helene (Master thesis, 2019)Intern omdømmebygging handler om hvordan en organisasjon kan få de ansatte til å bidra til å bygge et godt omdømme for organisasjonen. Det er de ansatte som daglig formidler merkevaren når de er i kontakt med kunder og ... -
Internal branding in higher education: dialectical tensions underlying the discursive legitimation of a new brand of student diversity
Mampaey, Jelle; Schtemberg, Vanja; Schijns, Jos; Huisman, Jeroen; Wæraas, Arild (Peer reviewed; Journal article, 2019) -
Karakterer på jobb : en kvalitativ studie av ansattes opplevelser
Bjerknes, Martin (Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven handler om karakterer på jobb og ansattes opplevelse av disse. Oppgaven tar utgangspunkt i HR-teori, spesielt skillet mellom såkalt myk og hard HR, og antar at karaktersystemer representerer et i ... -
Kontroll eller frie tøyler : intern omdømmebygging i Quality Hotel
Gilinsky, Ida Sønnevik; Panina, Alexandra Alexandrovna (Master thesis, 2018)Employee branding has received increased attention recent years and has now been established as a central aspect in the corporate branding literature. Employee branding focuses on how organizations build their reputation ... -
Lean ved Oslo universitetssykehus : et casestudie av ansattes erfaringer
Hoelsæter, Elisabeth (Master thesis, 2016-08-26)Utgifter til helsetjenester utgjør en stor andel av offentlige utgifter i Norge. Samtidig øker etterspørselen etter helsetjenester og det er tidvis lange ventetider for å komme til utredning eller behandling. Dette har ... -
Making a difference: Strategic positioning in municipal reputation-building
Wæraas, Arild (Journal article; Peer reviewed, 2014) -
Mellomlederes rolle for intern omdømmebygging i helsesektoren : en casestudie av Helgelandssykehuset
Nordås, Beate (Master thesis, 2018)Omdømmebygging er en aktivitet som angår alle interne aktører i organisasjoner. Ledere og ansatte er med å skape uformelle inntrykk gjennom sitt daglige virke. De menneskelige ressursene i organisasjoner bidrar til et godt ... -
Mestringsorientert ledelse som nærværsfaktor
Granerud, Marianne Reinskou (Master thesis, 2019)«Folkehelse» er i alt vi gjør, også i arbeidslivet, og arbeidsgivere har en unik mulighet til å fremme helse og trivsel og til å forebygge psykisk og somatisk sykdom for sine medarbeidere. Denne studien er bygget på en ... -
Mot et godt omdømme : omdømmeledelse i bedrifter : en litteraturstudie
Aaland, Anne Mari (Master thesis, 2018)Temaet for denne oppgaven er omdømmebygging i bedrifter og hvordan eksisterende forskning og litteratur på området kan bidra til dette. Problemstillingen som denne oppgaven tar for seg er: «Hvordan er omdømmeledelse beskrevet ... -
Norwegian executives : leaders or managers? : a study of leadership and management aspects among Norwegian executives
Nawaz, Sobia (Master thesis, 2017)The purpose of this study is to see whether the Norwegian executives are ‘leaders’ or ‘managers’. The discussion about leaders and managers, their style of working and leadership theories are not new in the field of business ... -
Official functionality : a document analysis of official value use in practice
Krrøgenes, Peder Aarseth (Master thesis, 2016-11-17)Value based leadership seems to be a topic many modern companies are interested in, considering how many of them have established official values. Yet, there is quite a bit of criticism surrounding whether or not official ...