Blar i Brage NMBU på forfatter "Johansen, Gerd"
-
Comparing and discussing positions on scientific literacy in teacher education and lower secondary school curricula
Johansen, Gerd; Afdal, Hilde Wågsås (Journal article; Peer reviewed, 2018) -
Elevar sin bruk av representasjonsformer i fysikk
Ranes, Guro (Master thesis, 2017)Recruiting students to choose physics in upper secondary school in Norway is difficult. The number of physics students is decreasing, which is problematic since physics is important in order to solve future challenges. ... -
Fysikklæreres bruk av praktisk arbeid i termofysikk på videregående skole
Halvorsen, Anders (Master thesis, 2021)I den nye læreplanen for fysikkfaget skal termofysikk deles inn i to presise kompetansemål, hvor det ene kompetansemålet handler om at elevene skal forstå temperaturbegrepet og forklare hvordan tilført varme går med på å ... -
Fysikklæreres bruk av representasjoner
Medhus, Vegard (Master thesis, 2019)Fysikkfaget blir sett på som et av de vanskeligste fagene i den videregående skolen i Norge. Det kreves en rekke ferdigheter av våre fysikkelever og bruk av representasjoner utgjør en stor del av fysikkfaget. Elevene skal ... -
Gjennomføring av uteundervisning i naturfag ved bruk av et didaktisk undervisningsdesign
Iversen, Elisabeth (PhD Thesis;2018:74, Doctoral thesis, 2018)I denne avhandlingen utforskes uteundervisning i naturfag på videregående trinn. Uteundervisning kan være et nyttig innslag til naturfagundervisningen. Store deler av eksisterende forskningskunnskap om uteundervisning i ... -
‘Science for all’ : a mission impossible? : a multimodal discourse analysis of practical work and inquiry in Norwegian upper secondary school
Johansen, Gerd (PhD Thesis;2013:30, Doctoral thesis, 2013)Målet for denne avhandlingen er å undersøke hvordan den retoriske innrammingen av praktisk og utforskende arbeid realiserer naturvitenskapelig kunnskap samt læring om naturvitenskap. Avhandlingen har et allmenndannende ... -
Teacher's didactical moves in the technology classroom
Svensson, Maria; Johansen, Gerd (Journal article; Peer reviewed, 2017) -
The hidden curriculum of temporal organization: an empirical comparison of classroom and workshop practices
Johansen, Gerd; Solli, Kristin (Peer reviewed; Journal article, 2022) -
The use of examples in school science: Developing an analytical tool to enable a discussion in science teacher education
Johansen, Gerd; Rocksén, Miranda; Bjønness, Birgitte (Peer reviewed; Journal article, 2018)Examples play important roles in science teaching as vehicles for both conceptual learning and affective engagement. In this article, we develop an analytical tool that deconstructs and deliberates on the use of examples ... -
Utforskende arbeid med tema bærekraftig utvikling : en analyse av to læreres refleksjoner rundt arbeidet med et dyrkeprosjekt
Bergstuen, Marthe (Master thesis, 2020)Fagfornyelsen skal implementeres i den norske skolen fra og med høsten 2020, der både utforskende arbeid og bærekraftig utvikling ser ut til å bli viktig i både kompetansemål og den overordnede del. På bakgrunn av dette ...