Browsing Brage NMBU by Author "Bjønness, Birgitte"
Now showing items 1-14 of 14
-
A science teacher's complex beliefs about nature of scientific inquiry
Bjønness, Birgitte; Knain, Erik (Journal article; Peer reviewed, 2018) -
Bruk av rollespill i biologiundervisningen for å fremme dybdelæring
Kristoffersen, Sindre Andreas (Master thesis, 2017)Ludvigsenutvalget sin stortingsmelding «Fag – Fordypning – Forståelse – En fornyelse av kunnskapsløftet» (NOU 2016:28) ble godkjent 15. april 2016. Stortingsmeldingen legger til grunn for å innføre dybdelæring i norsk ... -
«Det er ikke så mange av de dypere målene som det er lett å vurdere i skolen» : læreres erfaringer og praksis med vurdering i tverrfaglige prosjekter innen bærekraftig utvikling
Strande, Amalie Bråthen (Master thesis, 2022)Fagfornyelsen (LK20) har gitt norsk skole de tverrfaglige temaer folkehelse og livsmestring, bærekraftig utvikling og demokrati og medborgerskap. Skolene er nå forpliktet til å legge tilrette for tverrfaglig arbeid med ... -
Forskeren som fasilitator i et aksjonsforskningsprosjekt i naturfag
Bjønness, Birgitte (Aksjonsforskning i Norge: Teoretisk og empirisk mangfold;, Chapter, 2017) -
Hvordan kan elever øve systemtenknings - og selvbevissthetskompetanse ved hjelp av et tverrfaglig livssyklusanalyse-prosjekt?
Sandneseng, Malin Arnesen (Master thesis, 2020)Sterling og kolleger (2017) har uttrykt et behov for å analysere måtene kompetanser for bærekraftig utvikling kan utvikles på. I norsk kontekst er det lite praksisnær forskning på hvordan elever kan øve kompetanser for ... -
Hvordan legger lærebokoppgaver i naturfag til rette for å øve nøkkelkompetanser for bærekraftig utvikling?
Lysaker, Vilde Grytnes (Master thesis, 2021)Høsten 2020 ble Fagfornyelsen (LK20) implementert i norske skoler, der det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling er en viktig del av både kompetansemål og den overordnede delen. I forbindelse med innføringen av ... -
Hvordan støtte kjemielevers muntlige aktivitet ved å arbeide utforskende på laboratoriet
Rennemo, Ingvild (Master thesis, 2016-08-29)Tema for denne oppgaven har vært å finne ut om kjemielever blir mer muntlige aktive på laboratoriet om de arbeider utforskende. Som bakgrunn for dette temaet ligger det at kjemi er et eget språk, et komplekst språk som må ... -
Hvordan øve kompetanser for bærekraftig utvikling ved hjelp av utforskende arbeidsmåter i biologi?
Espen, Margrethe (Master thesis, 2019)Med Kunnskapsdepartementets varslede inkludering av temaet bærekraftig utvikling i Fagfornyelsen ønsket jeg å være med på å utvikle praksisnær kunnskap om Utdanning for bærekraftig utvikling (UBU), og som lærerstudent ... -
"Læring er mye morsommere om du kan velge litt selv" : ST1-elevers perspektiver på utforskende arbeidsmåter i naturfag
Skar-Lentze, Lyanne; Urhaug, Amalie (Master thesis, 2022)Samfunnet i dag står overfor en rekke utfordringer, og med det er vi helt avhengig av å utvikle ny vitenskap, nye teknologier og nye måter å leve på. Denne utviklingen blir blant annet drevet fremover av realister, og ... -
Open inquiry in science classrooms: exploring and developing teachers' practices in upper secondary school
Bjønness, Birgitte (PhD Thesis;2014:77, Doctoral thesis, 2016-06-09)The study was part of the research project StudentResearch (2007-2010), with the goal that students were to become knowledge builders in practices that have some common traits with scientific inquiry. The project was ... -
Realisering av folkehelse og livsmestring – naturfaglærere i møte med teamet
Merkle, Hilda Leisterud (Master thesis, 2022)Folkehelse og livsmestring er et tverrfaglig tema i læreplanens overordnede del og blir lagt fram som et kjerneelement i fagfornyelsen 2020 (Meld. St. 28 (2015-2016), s. 47). Hensikt med temaet er blant annet å styrke unge ... -
Scaffolding open inquiry: How a teacher provides students with structure and space
Bjønness, Birgitte; Kolstø, Stein Dankert (Journal article; Peer reviewed, 2015) -
Socio-ecological Factors Associated with Snacking Behaviors of Basic School Students in Nepal
Upreti, Yadu Ram; Bastien, Sheri Lee; Bjønness, Birgitte; Devkota, Bhimsen (Journal article, 2020) -
The use of examples in school science: Developing an analytical tool to enable a discussion in science teacher education
Johansen, Gerd; Rocksén, Miranda; Bjønness, Birgitte (Peer reviewed; Journal article, 2018)Examples play important roles in science teaching as vehicles for both conceptual learning and affective engagement. In this article, we develop an analytical tool that deconstructs and deliberates on the use of examples ...