Show simple item record

dc.contributor.advisorNina Elisabeth Arnesen
dc.contributor.authorRyste, Reidar Andreas
dc.date.accessioned2024-04-10T16:27:39Z
dc.date.available2024-04-10T16:27:39Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.nmbu:wiseflow:6981401:56743804
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3125894
dc.description.abstractForskningsspørsmålet for denne gradsoppgaven er som følger: “Hvilke kompetanser ønsker emneansvarlige i kjemi å fremme hos studenter gjennom bruk av kjemirapporter på høyere utdanning?”. Gjennom dette spørsmålet var målet å sette lys på hva som var tankene bak det å skrive rapporter og å finne ut hvorfor rapporter er satt opp slik som de er. Funnene i denne oppgaven bekrefter at de som designet rapportene hadde ulike kompetanser de ønsket å fremme. Denne oppgaven finner videre at det er variasjon i hvordan spørsmål er stilt som hovedsakelig leder til ulik ønsket kompetanseutvikling. Blant annet ble det funnet at rapporter som fremmer Kritisk tenkning har en betydelig større andel spørsmål som bruker spørreordet hvorfor, mens rapporter som ønsker å fremme studentens Forståelse av hypotese, og hvordan en hypotese blir brukt, hovedsakelig tar i bruk spørsmål som forsøker å knytte teori og virkelighet sammen. Det ble også funnet rapporter som fokuserte på Akademisk skriving, her var spørsmål mer eller mindre tatt bort i bytte mot at studenten skulle skrive en liten forskningsartikkel, hvilket deretter blir rettet.
dc.description.abstractMy research question for this thesis is as follows: “Which competencies do chemistry professors desire to promote in students through post-laboratory work in higher education?”. Through this question the goal was to highlight the reasoning behind the makeup of laboratory reports and to find out why the makeup is the way it is. The findings in this paper confirms that the makers of the report-templates intended for certain competencies to be promoted. Furthermore this paper finds that there is a variation in how questions are phrased which leads to promotion of different competencies. Among other things, it was found that reports which promote Critical thinking skills utilize “why”-questions to a higher degree, whereas reports which promote Understanding of hypotheses and their usage mainly use questions that aim to connect theory and reality. There are also reports which focus on Academic writing, where questions are more or less removed. In exchange the students are expected to write a small research paper, which is graded thereafter.
dc.languagenob
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences
dc.titleØnsket kompetanseutvikling gjennom rapportbruk
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record