Norsk Eksportpotensial til sentral Tysklands tømmermarked
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3116028Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master’s theses (MINA) [668]
Sammendrag
Hensikten med analysen av eksportpotensial for sagtømmer av gran (Picea abies Karst.)tar utgangspunkt i det økende behovet for tømmer i sentral Tyskland ettertørkesommeren 2018 til 2020. Målene med analysen var I) at sammenligne norske ogtyske tømmerreglement og II) finne kostnadseffektive logistikkløsninger for eksport. Entestmåling ble utført på 24 stokker i henhold til begge reglementene, der det norskemålereglementet estimerte 0,6 til 6,5% høyere volum enn det tyske reglement.Videre så ble det laget en transportoptimeringsmodell for at lokalisere de regioner medlave eksportkostnader til det tyske markedet. Første versjonen av modellen gikk ut ifraat alt volum av gran sagtømmer (ca. 3 600 000 m3) var tilgjengelige for eksport. Videreble den første modellen kjørt med fire scenarier med forskjellige kriterier, for å seforandringene i volumer transportert og logistikkløsninger. Togtransport var det mestkostnadseffektivt alternativ og hadde en markedsandel på 73% av det tilgjengeligevolumet.Resultatene overensstemmer ikke med forutsetningene i dagens marked. Analysen blederfor utvidet med en enkel modul for å simulere konkurranse mellom eksport og lokaltforbruk. Modulen sperrer terminaler innen 60 km fra sagbruk, som fører til at 2/3 avtotale volumet (2 623 840 m3) blir utilgjengelig, primært fra regioner Innlandet ogViken. Resterende volum viste seg til å stemme godt med dagens eksport volumer. Etoppsiktsvekkende resultat er at Halden tømmerterminal, som i dagens situasjon liggerutenfor konkurransesonene og brukes ikke til eksport av tømmer, muliggjorde tilgang tilstore volumer (425 000 m3) The analysis of the export potential for spruce sawn timber (Picea abies Karst.) is drivenby a growing demand in central Germany following the droughts from 2018 to 2020.The analysis aimed to I) compare Norwegian and German timber regulations and II)identify cost-effective logistics solutions for export. A test measurement on 24 logs,following both regulations, revealed that the Norwegian measurements estimated 0.6 to6.5% higher volume than the German regulations.Additionally, a transport optimization model was developed to locate regions with lowexport costs to the German market. The initial model assumed that all volumes of sprucesawn timber (approximately 3 600 000 m3) were available for export. Running themodel with four scenarios and different criteria showed that rail transport was the mostcost-effective option, capturing a 73% market share of the available volume.However, these results did not align with current market conditions. Therefore, theanalysis was expanded with a simple module simulating competition between exportand local consumption. This module restricted terminals within 60 km of sawmills,rendering 2/3 of the total volume (2 623 840 m3) unavailable, primarily from the Inlandand Viken regions. The remaining volume closely matched current export volumes.Notably, the Halden timber terminal, currently outside the competition zones and notused for timber export, enabled access to substantial volumes (425 000 m3).