Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOlga Mikhailova
dc.contributor.authorSkjønstad, Linda
dc.date.accessioned2023-10-11T16:27:15Z
dc.date.available2023-10-11T16:27:15Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.nmbu:wiseflow:6873800:55153158
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3095870
dc.description.abstractBakgrunn: Forskning på kjønn og entreprenørskap har økt siden begynnelsen av 1990-tallet, og det å forstå kvinnelige gründere har blitt en ny forskningstrend. Det har derimot vært lite oppmerksomhet på hvordan man kan støtte kvinnelige gründere på en systematisk måte og hvilke tilnærminger som er mest effektive (Gabarret & D’Andria, 2021). Hensikt: Formålet med denne studien er å bidra til kunnskap om hvordan kvinnelige gründere opplever læring i en inkubator da dette kan bidra til å gi innsikt i hvilke spesifikke læringsmuligheter som er mest effektive. Inkubatorer er viktige læringsmiljøer hvor gründere kan få tilgang på ressurser, veiledning og nettverk som kan bidra til å styrke deres bedrift og utvikle entreprenørielle ferdigheter (Politis et al., 2019). Dette er et interessant forskningsområde som kan bidra til ny kunnskap om hvordan et slikt miljø kan påvirke entreprenøriell læring blant kvinnelige gründere. Jeg har forsøkt å besvare følgende problemstilling: «Hvordan bidrar inkubatoren WeStart til entreprenøriell læring for kvinnelige gründere som deltar?» Metode: Denne studien kommer til være en casestudie av inkubatoren WeStart, med deltakerne av inkubatoren som analyseenhet. For å besvare problemstillingen er det blitt gjennomført seks semistrukturerte dybdeintervjuer med kvinnelige gründere som har deltatt i inkubatoren WeStart, og en informant fra inkubatoren. Funn og implikasjoner: Studien har bidratt med å gi en dypere forståelse for hvilke positive og negative sider det er rundt organiseringen av inkubatoren, spesielt som en virtuell og kvinnelig inkubator. Videre har studien bidratt med å gi en dypere forståelse for hvordan inkubatoren har påvirket gründernes læring. Jeg har tatt i bruk en prosessfokusert modell av entreprenøriell læring. Dette har vært for å utdype en forståelse for hvordan inkubatorprogrammet har trigget til entreprenøriell læring for gründere. Funn fra studien viser at den kollektive læringen som oppstår er det som gir kvinnelige gründere mest utbytte som deltakere av en kvinnelig inkubator. Denne studien har skapt praktisk verdi for bedrifter eller organisasjoner som tilby inkubatorer eller andre treningsprogram som er tilrettelagt for kvinnelige gründere.
dc.description.abstractBackground: Research on gender and entrepreneurship has increased since the early 1990s, understanding female entrepreneurs have become a new research trend. However, little attention has been paid on how to support female entrepreneurs in a systematic way, and which approaches that are the most effective (Gabarret & DÁndria, 2021). Purpose: The purpose of this study is to contribute to knowledge about how female entrepreneurs experience learning in an incubator. This can help provide insight into which specific learning opportunities that are the most effective. Incubators are important learning environments where entrepreneurs can gain access to resources, guidance and networks that can help strengthen their business and develop their entrepreneurial skills (Politis et al., 2019). This is an interesting research area that can contribute to new knowledge about how such environment can affect learning among female entrepreneurs. I have tried to answer the following research question: "How does the incubator WeStart contribute to entrepreneurial learning for female entrepreneurs who participate?" Methods: This study will be a case study of the incubator WeStart, with the participants of the incubator as the unit of analysis. To answer the research question, there has been conducted six semi-structured in-depth interviews with female entrepreneurs who have participated in the incubator, and one interview with an informant from the incubator. Findings and implications: The study has contributed to a deeper understanding of the positive and negative aspects of the organization of the incubator, especially as a virtual and female incubator. Furthermore, the study has contributed to a deeper understanding of how the incubator has incluenced the entrepreneurs ́ learning. I have adopted a process-focused model of entrepreneurial learning. This has been to get an understanding of how the program has triggered entrepreneurial for entrepreneurs. Findings from the study show that the collective learning that occurs is what gives female entrepreneurs most benefit as participants in a female incubator. This study has generated practical value for companies or organizations that offer incubators or other training programs tailored for female entrepreneurs.
dc.languagenob
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences
dc.titleKvinnelig inkubator som læringsarena for entreprenørskap
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel