Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLovisa Ulrica Molin og Øystein Aas
dc.contributor.authorParkes, Bjørn William Hafstad
dc.date.accessioned2023-07-20T16:27:51Z
dc.date.available2023-07-20T16:27:51Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.nmbu:wiseflow:6839585:54592373
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080529
dc.description.abstractEttersom nasjonalparker har økte besøkstall med følgene problem og muligheter finnes det et behov av å bruke Instagram for både kommunisere informasjon og få tilbakemelding fra allmenheten. Denne studien har som mål å svare på følgende: Hvordan bruker norske nasjonalparker Instagram for å skape engasjement, kommuniserer rundt utfordringer og hvordan jobber de for å styrke sitt varemerke på Instagram? Studien har en eksplorativ design med en kvantitativ og en kvalitativ del. I den kvantitative delen analyseres 508 poster fra fem norske nasjonalparkkontoer. 21 poster er deretter valgt ut til en kvalitativ studie. Resultatet viser at den visuelle kvalitet på posten og hvor spesifikk posten er hadde en positiv signifikant påvirkning på antall likes og kommentarer. Engasjement er målt i likes og kommentarer. Det som viste seg å ha størst påvirkning på engasjement var størrelsen på kontoen, hvilket hovedtema posten hadde og hvilken kombinasjon av bilde, video og tekst posten inneholdt. Generelt sett var det ikke mye posting rundt utfordringer. Det som var felles for postene var at det var høy kvalitet på bildene, visse var klassiske naturbilder mens noen hadde en litt mer kunstnerisk komposisjon. Generelt var det ikke mennesker eller infrastruktur i bildene. Mellom postene var det stor variasjon i tekst mengde og innhold. Noen poster hadde mye tekst, noen hadde et par ord og en del var helt uten tekst med noen emneknagger. Ved gjennomgang av relevante dokumenter kom det fram at parkenes varemerke utgikk fra de sentrale begrepene: opplevelser, visuell identitet, kunnskap, informasjon og kommunikasjon. I postene identifisertes det syv temaer koblet til varemerket: turgåing, landskap, historie, rødliste arter, naturbruk, besøksinfo og kommentarer.
dc.description.abstractNational parks have an increasing visitor rate with opportunities and challenges following there is a need for the use of Instagram to both communicate information and get feedback from the public. The main goal for this study is to answer the following question: How does national parks in Norway use Instagram to create engagement, communicate around challenges and how are they strengthening their brand on Instagram? The study has an explorative design with a mixed method with a quantitative part and a qualitative part. In the quantitative section 508 posts are analysed from five Norwegian national parks. 21 posts are then selected for a qualitative study. Results show that the visual quality and how specific the post was had a positive significant effect on likes and comments. Engagement is measured by likes and comments. Post engagement was determined by the size of the account, the main subject of the post and the combination of picture, video and text content. There were not many posts about problems or challenges. The common trend was high visual quality, some pictures were classic nature pictures while some had a more artistic composition. There were not many pictures with people or infrastructure in them in general. Between the posts there was a large variation in content and how much text there was. Some had a lot of text, some had a couple of words, some had no text with just some hashtags. After a review of relevant documents the terms explaining the brand of these five national parks were: experience, visual identity, knowledge, information and communication. In the posts I identified seven themes connected to the brand and these were: hiking, landscape, history, red-list species, nature use, visitor information and comments.
dc.languagenob
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences
dc.titleEffektiv kommunikasjon på Instagram: en studie av fem norske nasjonalparker
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel