Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAsmamaw Tadege Shiferaw (Hovedveileder ved NMBU) 
dc.contributor.advisorKristine Samsonsen (Biveileder fra Veidekke) 
dc.contributor.authorLarsen, Vilde Dürendahl
dc.date.accessioned2023-07-14T16:27:21Z
dc.date.available2023-07-14T16:27:21Z
dc.date.issued1970
dc.identifierno.nmbu:wiseflow:6839553:54592048
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078964
dc.description.abstractByggenæringen har i mange tiår vært preget av utfordringer knyttet til byggefeil og byggskader. Den økende kompleksiteten i byggeprosjektene medfører stadig høyere krav til kompetanse og koordinering for å oppnå god kvalitet. Kvaliteten på nye boligbygg henger ikke med på utviklingen som andre deler av samfunnet har gjennomgått. Kvalitetskostnadene som påløper prosjektene etter overlevering, viser de siste årene en prosentvis økning sett opp mot Veidekke sin totale omsetning. Selskapet har i rollen som en av Skandinavias største entreprenører et stort samfunnsansvar for å lede bransjen i riktig retning, og være en pådriver for å redusere unødvendig ressursforbruk. Prestasjonsindikatorer er et effektivt verktøy i forbedringsarbeid. Indikatorene påvirker atferd slik at det som måles blir prioritert, og viser effekten av ulike tiltak. Hensikten med studien er å undersøke hvorvidt KPI’er for ettermarkedsfasen kan bidra til å redusere kvalitetskostnadene som påløper prosjektene etter overlevering. Som et utgangspunkt utforskes det hvilket fokus prosjektteamet har på ettermarkedsfasen under prosjektering og utførelse. I tillegg vurderes ulike tiltak som kan øke dette fokuset. Forskningens datamateriale ble samlet inn gjennom 12 kvalitative dybdeintervjuer med informanter fra Veidekke. Resultatene fra studien avdekker et behov for endringstiltak som kan redusere kvalitetskostnadene og unødvendig merproduksjon og avfall. Erfaringsoverføring, læring av tidligere arbeid og gode kontrollsystemer identifiseres som viktige faktorer for å forhindre kvalitetskostnader. Deler av utfordringen viser seg å ligge i at prosjektteamene ikke har kjennskap til kvalitetskostnadene på prosjektnivå, og dermed føler lite eierskap og ansvar for ettermarkedsperioden. På bakgrunn av studiens funn og resultater er det utarbeidet 7 KPI’er som kan bidra til forbedringsarbeidet og dermed redusere kvalitetskostnadene som påløper prosjektene etter overlevering: * Prosjekttotaliteten ved EBIT etter ett, tre og fem år * Antall feil per leilighet * Gjennomsnittlige kostnader per reklamasjon * Kvalitetskostnader per fag * Kvalitetskostnader per leilighet * Prosentandel saker fulgt opp av UE innen 14 dager fra registrering av avvik * Antall feil ved ferdigstillelse av hver fase
dc.description.abstractThe construction industry has been characterized by challenges related to construction defects and damages for decades. Increasing complexity of construction projects demands for higher competence and coordination to achieve good quality. The quality of new residential buildings has not evolved in the same pace as other parts of society. Comparison of quality costs that incurred post-handover in projects from the last years show a percentage increase in relation to total turnover in Veidekke. Part of being one of the biggest contractors in Scandinavia, Veidekke has a great social responsibility to lead the industry in the right direction and be an active force in reducing unnecessary resource consumption. Performance indicators are an effective tool in improvement work, as they influence behavior to prioritize what is being measured and show the impact of various measures. The purpose of this study is to investigate whether KPIs that measure the post-handover phase of a project can reduce quality costs that accumulate during this phase. As an initial approach, this is explored by researching whether the project team focuses on the post-handover phase during design and construction. In addition to assessing what measures can enhance this focus. The research data was collected through 12 qualitative in-depth interviews with informants that hold various roles and perspectives in Veidekke. The research reveals a need for enhancement measures to reduce quality costs unnecessary resource consumption and waste. Sharing experience, learning from previous work and effective control systems are identified as important factors in preventing quality costs. Part of the challenge is that the project team does not have an awareness of the quality costs related to their previous projects, which results in lack of ownership and responsibility for this phase. Based on the findings and results of this thesis, 7 KPIs have been developed that can contribute to improvement work and thus reduce the quality costs post-handover: * The totality of the project by calculating EBIT after one, three, and five years * Number of defects per apartment * Average cost per claim * Quality costs per discipline * Quality costs per apartment * Percentage of cases addressed by supplier within 14 days of registration of the claim * Number of defects at the completion of each phase
dc.languagenob
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences
dc.titleKPI’er for boligprosjekter: reduksjon av kvalitetskostnadene etter overlevering
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel