Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKorhonen-Sande, Silja
dc.contributor.authorMidthaug, Carina Jostad
dc.contributor.authorThorvaldsen, Emilie Haftorn
dc.date.accessioned2022-08-15T08:54:33Z
dc.date.available2022-08-15T08:54:33Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3011799
dc.description.abstractIt is more important than ever that large corporations take social responsibility, because both the authorities and consumers expect large corporations to take responsibility in addition to obey laws and regulations. Contributing to a more inclusive society is an important part of this social responsibility. Each design has the potential to include or exclude people, but with an increased focus on inclusion in product and service development, the organization can create products and services that meet the needs of a diversity of users. The purpose of this master's thesis is to explore the links between inclusive design and design thinking in product and service development in large corporations. In addition, the middle manager's role in integrating inclusive design and design thinking is highlighted. The link between the themes is introduced as inclusive design thinking. This master's thesis seeks to find answers to the research question «How can integrated design be integrated into design technology in a large corporation with the help of middle managers? In the work of researching this issue, a case study on Posten Norge AS has been carried out. The study consists of 18 semi-structured in-depth interviews, divided between informants from Posten Norge AS and experts from other large corporations who are at the forefront of inclusive design. The findings show that Posten Norge AS has started its work towards a more inclusive product and service development. Although they are heading in the right direction, it is unclear what the next steps are going to be. Our thesis addresses exactly this and makes suggestions on how Posten Norge AS can continue towards a more inclusive product and service development. We conclude that integrating design can be integrated into design technology by adding a common design tool. In this way, there will be more focus on including the entire process. This should simplify the process of departing from the theory. For employees to restructure product and service development, facilitation and support are required. In the process of implementing inclusive design thinking, middle managers play an important role.en_US
dc.description.abstractDet er viktigere enn noen gang at store organisasjoner tar samfunnsansvar, fordi både myndighetene og forbrukere forventer at store organisasjoner skal ta et ansvar utover å følge lover og regler. Å bidra til et mer inkluderende samfunn er en viktig del av dette samfunnsansvaret. Et hvert design har et potensial for å inkludere eller ekskludere mennesker, men med økt fokus på inkludering i produkt- og tjenesteutvikling kan organisasjoner skape produkter og tjenester som tilfredsstiller behovene til et mangfold av brukere. Formålet med denne masteroppgaven er å utforske koblingen mellom inkluderende design og designtenkning i produkt- og tjenesteutvikling i store organisasjoner. I tillegg belyses mellomlederes rolle i å integrere inkluderende design i designtenkning. Koblingen mellom temaene blir introdusert som inkluderende designtenkning. Denne masteroppgaven søker å finne svar på problemstillingen «Hvordan kan inkluderende design integreres i designtenkning i en stor organisasjon ved hjelp av mellomledere? I arbeidet med å forske på denne problemstillingen er det utført en casestudie av Posten Norge AS. Studiet består av 18 semi-strukturerte dybdeintervjuer, fordelt på informanter fra Posten Norge AS og eksperter fra andre store organisasjoner, som har kommet relativt langt innen inkluderende design. Funnene viser at Posten Norge AS har startet sitt arbeid mot mer inkluderende produkt- og tjenesteutvikling. Selv om de er på vei i riktig retning, er det er derimot uklart hva de neste stegene er. Vår oppgave tar for seg nettopp dette, og kommer med forslag til hvordan mellomledere i Posten Norge AS kan fortsette arbeidet mot mer inkluderende produkt- og tjenesteutvikling. Vi konkluderer med at inkluderende design kan integreres i designtenkning ved å legge til inkluderende design verktøy. Slik vil det bli mer fokus på inkludering gjennom hele prosessen. Dette skal forenkle prosessen med å gå fra teori til praksis. For at ansatte skal omstille produktog tjenesteutviklingen kreves både tilrettelegging og støtte. I arbeidet med å effektuere prosessen med å implementere inkluderende designtenkning spiller mellomledere en svært viktig rolle.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectDesignen_US
dc.subjectInnovasjonen_US
dc.subjectDesign thinkingen_US
dc.titleInkluderende designtenkning i store organisasjoner : en kvalitativ casestudie om mellomlederes rolle i implementering av inkluderende designtenkning i produkt- og tjenesteutvikling i Posten Norge ASen_US
dc.title.alternativeInclusive design thinking in large corporations : a qualitative case study on middle managers’ role in the implementation of inclusive design thinking in product and service development at Posten Norge ASen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeM-EIen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal