Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSandbæk, Anna Thorvaldsen
dc.date.accessioned2015-03-16T09:58:30Z
dc.date.available2015-03-16T09:58:30Z
dc.date.copyright2014
dc.date.issued2015-03-16
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/279297
dc.description.abstractDenne masteroppgaven handler om hvordan musikkindustrien har blitt påvirket som følge av inntoget av digitale muligheter for distribusjon av musikk, og hvordan hverdagen har forandret seg for plateselskaper, artister og forbrukere. De nye distribusjonskanalene fører til endringer i musikkkonsumet, fra kjøp av CD’er til bruk av strømmetjenester. Endringer i forbruksmønster kombinert med inntoget av sosiale medier har endret måten plateselskapene promoterer og selger sine utgivelser på, og med det endret markedsstruktur og verdikjeder. De nye strømmetjenestene gir aktører muligheten til å nå et globalt marked og gir økt tilgjengelighet for artister og forbrukere. Økt tilgjengelighet kombinert med nye kanaler for promotering har også gjort bransjen mer demokratisk og brukerstyrt enn tidligere, i den forstand at dagens forbrukere har fri tilgang til millioner av låter via strømmetjenester og digitale platebutikker. Selskapenes inntekter blir i større grad forbundet med forbrukernes egne valg og preferanser fordi musikkbransjen nå får betalt når folk faktisk hører på musikken. Dermed sitter ikke lenger de store selskapene som portvoktere og bestemmer hva som publiseres, og hva som skal bli en suksess i markedet. Samtidig ser vi at utviklingen gir musikkbransjen utfordringer. Bransjen er blitt avhengig av noen få digitale distributører, noe som gjør de nye verdikjedene sårbare. De nye distributørene er også lett tilgjengelig for aktører og gir en eksplosjon av utgivelser hvor mange er av lav kvalitet, så det kan bli vanskeligere å finne frem til de gode lytteopplevelsene enn før. Nedlastning og strømmetjenester har videre ført til at musikk i stor grad oppfattes som gratis, og bransjen må omstrukturere seg fra å ha et produktfokus til et tjenestefokus og være villige til å lytte til forbrukernes preferanser i større grad enn tidligere. Nøkkelen til bransjens suksess i fremtiden er å la seg utfordre når det gjelder ny teknologi, ny organisering og nye produkter og tjenester. Kriser er en nødvendig forutsetning for videreutvikling og fremdrift i markeder, og det er nødvendig for selskapene å bli mer åpne for innovasjon i fremtiden dersom de vil forbli lønnsomme og konkurransedyktige. Informantene ga alle uttrykk for at de ser lyst på norsk musikkbransjes fremtid, og tror at i løpet av noen få år vil bransjen totalt kunne omsette for mer enn noen gang tidligere. Det blir interessant i tiden fremover å se hvordan verdikjedene blir, og i hvilken grad musikkbransjen vil evne å vise innovativ kraft i de nærmeste årene.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of LIfe Sciences, Ås
dc.titleMusikkbransjen i et innovasjonsperspektiv : fra krisetider til ny suksessnb_NO
dc.title.alternativeInnovation and entrepreneurship in the music industrynb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213nb_NO
dc.source.pagenumber68 + vedl.nb_NO
dc.description.localcodeM-EInb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel