Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFredman, Peter
dc.contributor.advisorStensland, Stian
dc.contributor.authorFossgard, Knut
dc.coverage.spatialNorwayen_US
dc.date.accessioned2020-10-30T12:57:07Z
dc.date.available2020-10-30T12:57:07Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.isbn978-82-575-1668-0
dc.identifier.issn1894-6402
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2685892
dc.description.abstractNaturbasert reiseliv er opplevelser, næringsvirksomhet og bruk av ressurser i naturen knyttet til opphold i naturområder. Det omfatter et bredt spekter av steder, aktiviteter og måter å være i naturen på. Det inkluderer også et bredt spekter av virksomheter som benytter ressurser i naturen for kommersiell tilrettelegging av opplevelser. Tidligere forskning har vist at mange av disse er entreprenører som vil skape arbeidsplasser i distriktene basert på stedets natur- og kulturverdier. Virksomhetene er gjerne fundert på kombinasjonen av ønsket livsstil og kommersiell drift som balanserer personlige interesser med økonomisk bærekraft. Innholdet i deres produkter er påvirket av egne interesser og ønsket om å utnytte lokale ressurser. De avhenger således av tilgang på egnede ressurser i naturen og er sårbare for endringer i ressursgrunnlaget. Denne avhandlingen analyserer koblingene mellom naturbaserte reiselivsopplevelser og ressurser i naturen, samt hvilke ressurskategorier som er viktige for ulike grupper av naturbaserte reiselivsvirksomheter. Videre analyseres innholdet og strukturen i naturbaserte reiselivsprodukter for å identifisere elementer som er sentrale for å tilrettelegge for opplevelser. Dette er gjort gjennom en kombinasjon av kvalitative og kvantitative metoder. For å undersøke koblingene til ressursene i naturen, er det gjennomført intervjuer med ti tilbydere av nye og voksende aktiviteter i naturbasert reiseliv: toppturer på ski, padling i havkajakk, terrengsykling og klatreparker. De ti intervjuene utgjør også datagrunnlaget for analysene av innholdet og strukturen i det naturbaserte reiselivsproduktet. For å undersøke ressursavhengigheten hos ulike grupper av tilbydere, er det gjennomført kvantitative analyser av data fra en landsdekkende spørreundersøkelse med svar fra 585 naturbaserte reiselivsvirksomheter i Norge. Funnene viser at det naturbaserte reiselivet avhenger av et mangfold av ressurser i naturen. Dette er materielle ressurser i form av fysiske omgivelser og objekter i ulike skalaer, som er nødvendige for utøvelse av aktiviteten. Det er også immaterielle ressurser som er viktige for tilrettelegging av helhetlige naturbaserte reiselivopplevelser. Avhengigheten struktureres i et rammeverk med seks dimensjoner: tilpasning til gjestenes behov; tilgang til ressurser; tilrettelegging for opplevelse; håndtering av risiko; håndtering av trengsel; og stedets attraktivitet. Dimensjonene beskriver koblingene mellom krav som stilles ved tilrettelegging for opplevelser, og hvilke ressurser i naturen som behøves for å innfri kravene. Funnene bidrar til å identifisere og konkretisere ressurser som er viktige for naturbaserte reiselivsopplevelser. Den kvantitative analysen av ulike virksomhetsgrupper viser at det er signifikante forskjeller i gruppenes avhengighet til naturen. Forskjellene avspeiles i gruppenes karakteristika som økonomi, erfaring, forretningsmål, utdanning og produkttilbud. Virksomheter som primært tilbyr guidede aktiviteter, avhenger generelt av tilgang til natur. Tilbydere av overnatting og tilrettelegging, som ofte tilbyr jakt- og fiskeprodukter, avhenger av særskilte arter. Aktivitetspakketilbyderne som har bred produktportefølje og høy omsetning, vurderer flertallet av ressurser som viktige. Alle gruppene fremhever imidlertid stillhet, utsikt og andre sensoriske ressurser som viktige, sammen med storskala ressurser som landskap og naturområder. Det gjelder også for virksomheter som i utgangspunktet er avhengige av enkeltressurser, som viltsafari og fisking, og virksomheter som baserer seg på aktiviteter som anses for å være mer opptatt av fart og spenning enn av natur, som terrengsykling og toppturer. Dette viser at store naturområder og landskap med kvaliteter som er særegne for naturen, generelt er viktige for det naturbaserte reiselivet. Avhandlingen foreslår en ny modell for kjernen i det naturbaserte reiselivsproduktet. Essensen i det naturbaserte reiselivsproduktet er den primære opplevelsen, eller kjerneopplevelsen, som tilbyder ønsker kunden skal få. Eksempelvis å være sammen med venner eller familie, oppleve nye steder, eller lære om naturen. Kjerneopplevelsen er knyttet til en aktivitet, gjerne en aktivitet tilbyderen selv utøver og som ofte er grunnen til at hun/han er etablert i næringen. De er etablert på steder med kvaliteter som er viktige for deres næringsutøvelse, men som også har personlig betydning for tilbyderen. Tilbyderne ønsker å ta vare på ressursene og formidle verdier knyttet til stedets natur og kultur. Deres livsstil, interesser, engasjement og entusiasme, samlet i ordet «dedikasjon», påvirker produktene. Dedikasjonen utgjør, sammen med kjerneopplevelsen, aktiviteten og stedet, kjernen i det naturbaserte reiselivsproduktet. Samlet framstår dette som en drivkraft, en glød, som preger deres reiselivsprodukter, og som i mange tilfeller er årsaken til at både produktet og virksomheten finnes. Gløden kan være et virkemiddel for å øke produktets attraksjonskraft, men den må benyttes bevisst slik at dens autentisitet ikke svekkes. Gløden er også synlig i måten naturbaserte reiselivsvirksomheter forvalter ressursene på. Tilbyderne strekker seg langt for at områdene de bruker skal være naturlige og ivaretas på en bærekraftig måte. Selv om de ikke alltid framstår som virksomheter med lang tidshorisont og strategisk funderte planer, har de omfattende erfaring fra den naturbaserte reiselivsektoren. Dette antyder god overlevelsesevne, forsvarlig ressursforvaltning og stort engasjement for natur, lokalsamfunn og gjester. Avhandlingen bidrar med økt kunnskap om den naturbaserte reiselivsnæringens ressursbehov, og konkretiserer ressurser som er innsatsmidler for virksomheter i næringen. Den gir også innsikt i det naturbaserte reiselivsproduktet, og viser at tilbyderens personlige dedikasjon er et viktig element i slike produkter. Denne kunnskapen er nyttig for å forstå tilbydernes forretningsmessige prioriteringer, noe som kan øke presisjonen i støtteapparatets virkemidler. Videre kan næringen kunnskapsbasert argumentere for hvorfor konkrete ressurser er viktige for reiselivet. Kunnskap om avhengigheten til særskilte ressurser kan øke treffsikkerheten på både preventive og akutte forvaltningstiltak. Forvaltning og myndigheter kan gjennom rammeverket gjøre mer presis verdisetting og prioritering av ressursbruk, og bidra til redusert konfliktnivå mellom ulike brukergrupper.en_US
dc.description.abstractNature-based tourism involves experiences, business activities, and natural resources as they are used to create leisure experiences in natural areas. It encompasses a wide range of places, activities, and ways of being in nature. It also includes a wide range of businesses that utilize natural resources for commercial facilitation of experiences. Previous research has shown that many of these businesses are developed by entrepreneurs who want to make a living based on the site's natural and cultural values. Hence, nature-based tourism is a business model often found to combine a desired lifestyle and commercial operation that balances the entrepreneur's personal interests with financial sustainability. Their interests and desire to utilize local resources influence the content of their products. They thus depend on access to suitable natural resources and are vulnerable to changes in the natural resource base. This dissertation analyzes the links between nature-based tourism experiences and natural resources, as well as which resource categories are essential for different groups of nature-based tourism businesses. The content and structure of nature-based tourism products are analyzed to identify product components that are important for facilitating tourism experiences. For this purpose, both qualitative and quantitative data were used. To investigate the links to natural resources, interviews were done with ten providers of new and growing tourism activities; ski touring, sea kayaking, mountain biking, and climbing parks. These interviews were also the empirical basis for analyzing the content and structure of nature-based tourism products. Through quantitative analyses of data from a nationwide survey with responses from 585 nature-based tourism companies in Norway, the resource dependence of different nature-based tourism provider groups was investigated. The findings show that nature-based tourism depends on a variety of natural resources. These are material resources in the form of physical surroundings and objects as well as intangible resources, such as silence and sights. The latter is essential to facilitate a holistic nature-based tourism experience. Dependency is structured in a six-dimensional framework: adapting to guest needs, access to resources, experience facilitation, risk management, crowding handling, and the attractiveness of the place. The six-dimensional framework contributes to identifying, defining, and categorizing resources that are important for nature-based tourism experiences. The quantitative analysis of different nature-based tourism business categories shows that there are significant differences in their dependence on nature. The differences are reflected in the categories' characteristics, such as finances, industry experience, business goals, education, and product offerings. Companies that primarily offer guided activities depend on access to nature. Providers of accommodation and self-guided activities, which often offer hunting and fishing products, depend on specific species. The activity package providers, who have a broader product portfolio and high turnover, consider most resources as necessary. All companies emphasize silence, views, and other sensory resources as important, along with large-scale resources such as landscape and natural areas. This also applies to businesses that are initially dependent on specific resources, such as angling and wild-life safaris, and businesses based on sports-type activities that are generally considered to have a limited connection to nature, such as mountain biking and ski touring. Findings show that large natural areas and landscapes with characteristics that are unique to nature are generally crucial for nature-based tourism. This thesis also proposes a new model for the core components of the nature-based tourism product. The essence of a nature-based tourism product is the primary experience, or core experience, that the provider wants the customer to have, such as being with friends or family, experiencing new places, or learning about nature. The core experience is linked to an activity, often an activity the provider themself carries out and which is the provider’s primary reason for being in the nature-based tourism sector. These companies are often established at places with qualities relevant to the business, and of personal importance to the entrepreneur. Providers want to preserve resources and convey values related to the nature and culture of the place. Their lifestyle, interests, commitment, and enthusiasm, all combined in the term “dedication”, influence the products. Together with the core experience, the activity, and the place, this dedication constitutes the core of the nature-based tourism product. These four elements form a driving-force that characterizes the nature-based tourism product and, in many cases, is the reason why the business exists. This driving-force can also be a useful tool to increase the attractiveness of the product if used deliberately and in a way that does not impair its authenticity. The dedication is also visible in the way nature-based tourism providers manage the resources. Although they do not always emerge as companies with long-term horizons and strategic plans, they have extensive experience in the nature-based tourism sector. This indicates good longevity, sound resource management, and a high level of commitment to nature, communities, and guests. The dissertation contributes to increased knowledge of the nature-based tourism industry's resource needs and concretizes resources as input for their business activities. With this knowledge, the industry can argue why specific resources are essential for tourism. Knowledge of the industry's dependence on specific resources can also increase the precision of management means and actions. Through this framework, administrations and authorities can gain a greater understanding of the resource needs in nature-based tourism. This provides a basis for more precise valuation and prioritization of natural resource uses and can contribute to a reduced level of conflict between different user groups.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsen_US
dc.relation.ispartofseriesPhD Thesis;2020:02
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.titleÅ legge til rette for naturbaserte reiselivsopplevelser : en studie av forholdet mellom tilbydere, ressurser og produkteren_US
dc.title.alternativeFacilitating nature-based tourism experiences : a study of the relationships between providers, resources and productsen_US
dc.typeDoctoral thesisen_US
dc.relation.projectNorges forskningsråd: 255271en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal