Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorWorren, Nicolay André Melsæter
dc.contributor.authorMathisen, Mari Nikoline
dc.coverage.spatialNorwayen_US
dc.date.accessioned2020-10-16T08:47:37Z
dc.date.available2020-10-16T08:47:37Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2683259
dc.description.abstractTemaet for denne masteroppgaven er integrering av bærekraft i små og mellomstore banker. Små og mellomstore banker utgjør en betydelig del av den norske bankbransjen, og stadig flere har som mål å bidra til en bærekraftig utvikling. Banker innehar en vesentlig rolle i økonomien og har en mellomposisjon til å bidra til bærekraftig utvikling. Derfor er det nødvendig at bransjen integrerer bærekraft i kjernevirksomheten og i beslutningsprosessene, samt implementerer tiltak som kan bidra til bærekraftig utvikling. Ved at bankene tar hensyn til miljøet og sosiale forhold samtidig som de bidrar til inntjening, vil bankene ikke bare bidra til økt verdiskaping for banken selv, men også for samfunnet forøvrig. For bedrifter generelt kan det være utfordrende å finne ut hvordan dette gjøres, og små og mellomstore bedrifter er i større grad enn de store bedriftene avhengig av å gjøre prioriteringer, da de har færre ressurser. Formålet med oppgaven har vært å undersøke hvordan små og mellomstore banker integrerer bærekraft i sin virksomhet, og dermed bidra med forskning som fokuserer spesifikt på små og mellomstore bedrifter, følgelig i bankbransjen. I oppgaven har det blitt benyttet både kvalitativ og kvantitativ metode for å svare på oppgavens overordnede problemstilling. Totalt har det blitt gjennomført ni dybdeintervjuer, en spørreundersøkelse og en dokumentanalyse. Syv av de ni dybdeintervjuene var av representanter fra ulike små og mellomstore banker i Norge. De to siste var av en representant fra en større bank og en representant fra Etisk Bankguide. Spørreundersøkelsen ble sendt ut til én av bankene, hvor alle de ansatte ble invitert til å svare. Studien viser at topplederforankring, intern struktur, bærekraftstrategi, intern forståelse og intern forankring er viktige faktorer for å integrere bærekraft i virksomheten. I tillegg er det viktig å sette retning for arbeidet med bærekraft, ta del i ulike initiativer og sertifiseringer, samt rapportere om sitt arbeid med bærekraft. Bankene har også utviklet mer bærekraftige produkter og tjenester for å kunne bidra til omstilling hos kundene, samt at de gir støtte til veldedige formål som bidrar til bærekraftig utvikling. Studien viser at de ansatte har et større behov for spesiell kunnskap fremfor generell kunnskap for å kunne integrere bærekraft i arbeidsrutinene, og at avdelingsvis opplæring og klare retningslinjer var å foretrekke. Resultatene gir indikasjoner på at små og mellomstore banker må igjennom de samme stegene som de store, men at færre ansatte, kortere beslutningsveier og mindre kundeporteføljer kan gjøre det enklere å integrere bærekraft i virksomheten.en_US
dc.description.abstractThe topic of this thesis is integration of sustainability in small and medium sized banks. Small and medium sized banks make up a substantial part of the Norwegian bank industry, and an increasing number of banks wants to contribute to sustainable development. Banks is a large part of the economy and has an important position contributing to sustainable development. Because of this position it is important for the banks to integrate sustainability in their core business model, decision processes and to implement actions in order to contribute with sustainable development. By considering environmental and societal conditions as well the increase in revenue, banks will not only raise their own value, but also that of society as a whole. For companies in general it can be challenging knowing how to take environmental and social sustainability into account. In addition, small and medium enterprises are in a greater need of making priorities due to fewer resources than larger enterprises. The purpose of this thesis has been to research and analyse how a selection of small and medium sized banks integrates sustainability into their business. In this thesis both quantitative and qualitative research methods has been used to answer the thesis statement. In order to shed light on the statement, a total of nine depth interviews with eight bank representatives and a representative from Etisk Bankguide, one questionnaire among bank employees in one bank and a document analysis have been carried out. The results show that commitment from the executive management, internal structure, sustainability strategy, internal understanding and internal commitment are important factors for implementing sustainability in the business. Additionally, it is important to set firm directions in the work on sustainability, take part in different initiatives and certification, and report on how the work on sustainability is going. Several banks had already implemented sustainable products and services to both meet demands, but also to push the customers towards more sustainability. The banks also contributed with funding and support to charities for sustainable development. This study also shows that the employees wants more specific, rather than general, knowledge about sustainability in order to implement sustainability in their daily tasks. The result implies that small and medium sized banks must go through the same stages as the large banks, but small and medium sized banks can benefit from having fewer employees, more direct internal communication and a smaller customer portfolio for the implementation of sustainability into their business.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectBærekraften_US
dc.subjectSamfunnsansvaren_US
dc.subjectBankbransjenen_US
dc.titleBærekraft i bankbransjen : en studie av hvordan små og mellomstore banker integrerer bærekraft i sin virksomheten_US
dc.title.alternativeSustainability in the banking industry : a study of how small and medium-sized banks integrate sustainability into their businessen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210en_US
dc.source.pagenumber115en_US
dc.description.localcodeM-ØAen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal