Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEbert, Martin
dc.contributor.authorMoe, Ingvild Sønsteby
dc.coverage.spatialNorwaynb_NO
dc.date.accessioned2019-08-12T10:39:26Z
dc.date.available2019-08-12T10:39:26Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2607893
dc.description.abstractThis master thesis reviews daylight conditions in schools with different types of sun shielding. Daylight affects several factors in a student’s everyday life. This includes both the student’s health and well-being as well as their general progression in school. Several comprehensive studies confirm this. A former master thesis presented the daylight conditions at Siggerud School, a school with mechanical screens. The results showed that the requirements were not satisfied, when sunscreens were deployed. As this type of sun shielding also can be difficult to control, it was desirable to examine a school with fixed sun shielding, to find if one of the two is a better choice in future projects. To examine this, a study has been done to compare the daylight conditions at Siggerud School with the conditions at another school that in contrast to Siggerud, has fixed sun shielding. The second school, Bjørlien School, was chosen as a case-study in this thesis, primarily because of the fixed sun shielding. To map out the daylight conditions, a number of measurements were carried out in four different classrooms. Furthermore, two of these were considered comparable with two of the classrooms that were examined at Siggerud. These classrooms are evaluated and compared to each other. In addition, the requirements of an average daylight factor (DF) of 2% has been evaluated, as well as the 10%-rule, and at last if SINTEF's recommended illuminance levels are fulfilled. The results show that the average DF, in all the four classrooms considered at Bjørlien School, were satisfied. However, the recommended illuminance levels were too low on several desks. This was particularly evident in the classroom facing north-east. The opposite phenomena were found at Siggerud School. The requirements of average DF were rarely fulfilled in any classrooms. On the opposite hand, the recommended illuminance levels in the same classrooms, were satisfied. A possible reason for this, may be the orientation of the classroom, or a changing reflection from both the terrain around the schools, and the furniture inside the classrooms. The results did not give an unambiguous answer to whether fixed sun shielding should be chosen over screens in future projects. However, the daylight conditions at Bjørlien are more stable than at Siggerud. Also, the user interface for the sun shielding at Bjørlien is considerably better than the sun shielding at Siggerud. These are both arguments in favor of the solution chosen at Bjørlien.nb_NO
dc.description.abstractDenne masteroppgaven tar for seg dagslysforhold i skolebygg med ulik type solskjerming. Dagslys er en viktig faktor som påvirker blant annet helse, trivsel og elevenes progresjon i skolen. Flere omfattende studier bekrefter dette. I en tidligere masteroppgave ble dagslysforholdene på Siggerud skole, en skole med bevegelige screens, undersøkt. Resultatene viste at dagslyskravene ikke var tilfredsstilt når bevegelige screens var nede. Fordi denne type solskjerming også er vanskelig å styre for brukeren, har det vært ønskelig å undersøke en skole med fast solskjerming, for å finne ut om det vil være et bedre valg i fremtidige prosjekter. For å undersøke dette ble det valgt å gjennomføre en sammenligningsstudie av dagslysforholdene på Siggerud skole, og en annen skole med fast solskjerming. Bjørlien skole ble valgt som case i denne oppgaven, først og fremst på grunn av den faste solskjermingen. For å kartlegge dagslysforholdene ble det gjennomført en rekke dagslysmålinger i fire ulike klasserom. To av disse ble ansett som sammenlignbare med to av klasserommene som ble undersøkt på Siggerud. Videre ble disse klasserommene vurdert opp mot hverandre, og ulikheter og sammenhenger ble kartlagt. I tillegg ble det sett på om kravet om gjennomsnittlig dagslysfaktor (DF) på 2% er oppfylt, om 10%-regelen er innfridd, samt om SINTEF sine anbefalte verdier er tilfredsstilt. Resultatene i oppgaven viser at gjennomsnittlig DF i samtlige av de undersøkte klasserommene på Bjørlien skole er godt innenfor kravet. Selv om dette kravet er tilfredsstilt er derimot belysningsstyrken på flere av pultene lavere enn anbefalt. Særlig i nord-østvendt klasserom var dette tydelig. På Siggerud skole ble samme fenomen kartlagt i enkelte klasserom, bare motsatt. Her ble kravet om DF sjeldent oppfylt, mens lux-verdiene ofte var innenfor anbefalingene til SINTEF. En mulig grunn for dette kan være himmelretningen klasserommet er vendt mot, eller ulik refleksjon fra både terrenget rundt skolen og møblement inne i klasserommene. Resultatene ga heller ikke et entydig svar på om fast solskjerming bør velges over screens i fremtidige prosjekter. Men det skal sies at Bjørlien har mer stabilt gode forhold, enn Siggerud. Brukergrensesnitt for solskjermingen på Bjørlien skole er også betraktelig bedre enn solskjermingen på Siggerud. Dette er argumenter som taler for løsningen som er valgt på Bjørlien skole.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsnb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectSkolebygningernb_NO
dc.titleSolskjerming og dagslys i skolebygg : en sammenligningsstudienb_NO
dc.title.alternativeSun shielding and daylight in school buildings : a comparative studynb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Teknologi: 500::Bygningsfag: 530::Arkitektur og bygningsteknologi: 531nb_NO
dc.source.pagenumber61nb_NO
dc.description.localcodeM-BAnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal