Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAas, Øystein
dc.contributor.authorAndersen, Katrine Stenerud
dc.coverage.spatialNorgenb_NO
dc.date.accessioned2017-10-20T12:22:26Z
dc.date.available2017-10-20T12:22:26Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2461299
dc.description.abstractI denne oppgaven har det blitt benyttet kvantitativ metode i form av et nettbasert spørreskjema for å belyse problemstillingen «Hvilke segmenter representerer den typiske norske kunden for arrangert turridning i Norge?». Utvalget benyttet var i hovedsak eksisterende kunder ved arrangert turridning. Det har vært en voksende interesse for naturbasert reiseliv, og hesteturisme er en del av dette markedet. Det viste seg å være lite forskning på det norske markedet for hesteturisme, og med denne oppgaven var det ønskelig å gi et innblikk i dette. Besvarelsene i undersøkelsen resulterte i tre hovedsegmenter; segment 1 besto av eldre kvinner, segment 2 av yngre kvinner og segment 3 av eldre menn. Segment 1 og 2 hadde mer enn middels erfaring og drev i større grad med hest per dags dato i form av egen. Segment 3 hadde opptil middels erfaring og drev i mindre grad med hest per dags dato. Det var minimale, men likevel vesentlige, forskjeller mellom segmentene. Likhetstrekkene var at «heldagstur» var foretrukket og at «Norge» var den mest attraktive reisedestinasjonen. Ved overnatting var «hytte med høy standard» mest aktuelt. «Dyrevelferd», «guidenes kompetanse», «sikkerheten» og «beliggenhet» ble ansett som viktig ved deltagelse, mens «hesteraser» og «pris» var mindre vesentlig. Da det ble etterspurt rasenes påvirkning på valg av tilbyder var «Islandshesten» og til dels rasegruppen «norske raser» mest appellerende. Motivasjonen for deltagelse var å «oppleve naturen», «rekreasjon og komme seg ut på tur» og «aktivitet med familie og venner». Segment 1, eldre kvinner, foretrakk «heldagsturer», men hadde også interesse for «tredagersturer». Eldre og yngre kvinner (segment 1 og 2) var veldig opptatt av «dyrevelferd», og deltagelse ble motivert av «rekreasjon og å komme seg ut på tur». Segment 2, yngre kvinner, var mer åpne for ulike overnattingsmuligheter, men foretrakk hytte med god standard. De hadde høyere interesse for hesteopplevelser og mer erfaring med hest. Utenlandsturer appellerte mest til dette segmentet, og de ble i høyere grad motivert av å «få nye venner». Yngre kvinner hadde også høyere interesse for alle turlengdene, men turer opptil en dag appellerte mest. Segment 1 og 3, altså eldre kvinner og menn ønsket god standard på turene, både i form av overnatting og matservering. De var også i høyere grad opptatt av «sikkerhet». Menn sin interesse var dog noe lavere enn hos kvinner. Begge segmentene hadde høyere betalingsvillighet ved ukestur. Segment 3, eldre menn, hadde generelt liten interesse for de ulike rasene med unntak av «Islandshesten», og motivasjonen for deltagelse var i større grad å utvikle hestekunnskapen og erfaringen. De som hadde deltatt tidligere hadde et høyere ønske om å delta igjen, og sammen med tidligere forskning kan det tyde på at kundene ved hesteturisme ofte foretar gjenkjøp. Hovedkunden ved hesteturisme var eldre kvinner med hesteerfaring.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsnb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectNaturbasert reiselivnb_NO
dc.subjectHesteturismenb_NO
dc.subjectMarkedsundersøkelsenb_NO
dc.subjectSegmenternb_NO
dc.titleHesteturisme - Hovedsegmentene i det norske markedetnb_NO
dc.title.alternativeEquestrian tourism - The main segments in the Norwegian marketnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200nb_NO
dc.source.pagenumber106nb_NO
dc.description.localcodeM-REISnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal