Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStefánsdóttir, Harpa
dc.contributor.authorBerget, Eirik
dc.coverage.spatialNorway, Oslonb_NO
dc.date.accessioned2017-10-02T12:30:46Z
dc.date.available2017-10-02T12:30:46Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2457746
dc.description.abstractDenne oppgaven dreier seg om privat bruk av lastesykler i Oslo. Lastesykler, det vil si sykler som er spesialdesignet for å frakte med seg mer last enn vanlige sykler, opplever for tiden en renessanse i flere europeiske byer. Både privatpersoner og bedrifter har sett at slike sykler kan dekke store deler av, om ikke hele, det daglige transportbehovet i byen. Formålet med oppgaven er å undersøke hvem som bruker lastesykler, hva de brukes til og hvordan de oppleves i bruk av syklistene selv. For å undersøke dette har lastesyklister i Oslo blitt brukt som case, og både kvantitative og kvalitative metoder er blitt benyttet. Først ble en spørreundersøkelse gjennomført blant medlemmene av et transportsykkelforum på Internett. Deretter ble det gjennomført kvalitative, semistrukturerte dybdeintervjuer med noen av respondentene fra spørreundersøkelsen. Resultatene viser at lastesykler er særlig utbredt blant småbarnsfamilier. Lastesyklene brukes til mange av de dagligdagse reisene, som reiser til og fra jobb, henting og levering av barn i barnehage og innkjøp av dagligvarer. Lastesyklistene gir uttrykk for at dette transportmiddelet er effektivt, praktisk og fleksibelt. Likevel er det blant lastesyklistene en utbredt misnøye med sykkelinfrastrukturen i Oslo, som ofte fungerer enda dårligere for lastesyklistene enn de vanlige syklistene.nb_NO
dc.description.abstractThis study examines the use of personal cargo bikes in Oslo. Cargo bikes, i.e. bikes that are specifically designed to carry more goods than regular bikes, are currently experiencing a renaissance in several European cities. Both individuals and companies have realized that these bikes can satisfy a great deal, if not all, of one's daily transport needs in the city. The purpose of this paper is to examine who are using these bikes, what are they used for and how do the cyclists themselves experience using the bike? To examine this, cargo bike users in Oslo have been used in a case study, and both quantitative and qualitative methods have been utilized. First, a survey was carried out among members of a cargo bike forum on the Internet. Subsequently, qualitative and semi-structured in-depth interviews were carried out with some of the survey respondents. The results show that cargo bikes are particularly popular among families with young children. The cargo bikes are used for many of the daily trips, like trips to the workplace, bringing children to the day-care centre and grocery shopping. The cargo bike users tell that this means of transport is effective, practical and flexible. Still, there is a widespread dissatisfaction with the cycling infrastructure in Oslo, which often works even worse for cargo bike users than regular cyclists.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsnb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectTransportnb_NO
dc.subjectSyklernb_NO
dc.subjectSyklismenb_NO
dc.titlePrivat bruk av lastesykler i Oslonb_NO
dc.title.alternativePersonal use of cargo bikes in Oslonb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber83nb_NO
dc.description.localcodeM-BYREGnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal