Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGuttormsen, Atle
dc.contributor.advisorGjølberg, Ole
dc.contributor.authorRygh, Magnus Skaare
dc.contributor.authorYarmoradi, Shafa
dc.date.accessioned2016-08-09T08:14:28Z
dc.date.available2016-08-09T08:14:28Z
dc.date.issued2016-08-09
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2398261
dc.description.abstractFormålet med denne studien er å undersøke om norske lakseeksportører tar ulike priser i ulike markeder som følge av valutakursendringer. Denne formen for prisdiskriminering omtales i litteraturen som pricing to market (PTM). Vi benytter en first differences modell av Knetter (1993) for å analysere forekomsten av PTM i norsk eksport av fersk oppdrettslaks i perioden 2002 til 2015. Vårt datasett består av månedlige eksportpriser og valutakurser til 22 eksportdestinasjoner som til sammen står for over 90 prosent av den totale eksportverdien for norsk laks. Vi finner at norske eksportører justerer sine prispåslag ved valutakursendringer, og konkluderer derfor med at PTM forekommer i eksporten av oppdrettslaks til flere markeder. Dette gjelder eksporten til Frankrike, Polen, Belgia, USA, Japan, Sør-Korea samt eurosonen, der graden av exchange rate pass-through (ERPT) varierer fra 40 til 80 prosent. En mulig årsak til dette er konkurransen som norske lakseeksportører møter i disse markedene. Våre funn indikerer at laksemarkedet ikke er integrert, som igjen medfører brudd på law of one price (LOP). Videre indikerer resultatene at norske lakseeksportører utøver markedsmakt, fordi PTM innebærer at eksportøren kan ta en pris over marginalkostnad.nb_NO
dc.description.abstractThis master thesis investigates pricing to market (PTM) in Norwegian farmed salmon exports between 2002 and 2015. Our analysis is conducted by using a first differences model by Knetter (1993). Our data consists of monthly export prices and exchange rates for 22 export markets that make up more than 90 percent of the total export value for Norwegian salmon during the period analyzed. The findings suggest that Norwegian salmon exporters adjust their destination-specific markups in response to exchange-rate changes. Our results imply that PTM occurs in exports to France, Poland, Belgium, the USA, Japan, South Korea and the Eurozone. The degree of exchange rate pass-through varies from 40 to 80 percent for the import prices in these markets. One possible explanation is the competition that Norwegian salmon exporters face in these markets. Our findings suggest that the salmon market is not integrated, and therefore the law of one price does not hold. The findings also suggest that the exporters have some market power since PTM implies that exporters are able to charge a price above marginal costs.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.subjectPricing to marketnb_NO
dc.subjectExchange rate pass-throughnb_NO
dc.subjectLaw of one pricenb_NO
dc.subjectLaksnb_NO
dc.subjectValutakursnb_NO
dc.titlePåvirker valutakursendringer prising av norsk laks? : "Pricing to market" i norsk eksport av fersk oppdrettslaksnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213nb_NO
dc.source.pagenumber54nb_NO
dc.description.localcodeM-ØAnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel