dc.description.abstract | De siste årene har Direktoratet for naturforvaltning satt i gang et nasjonalt prosjekt for å kartlegge og samle inn data om marin natur langs Norges kystlinje. Til tross for at denne kartleggingen er en førstegenerasjonskartlegging hvor det ikke har blitt gjort en tilstrekkelig
verdiklassifisering med hensyn til grad av sjeldenhet, tetthet av viktige arter og nærhet til viktige gyte- og oppvekstområder, for ikke å snakke om utredninger av miljøkonsekvenser
som følge av småbåthavnutbygging, har informasjonen som har kommet fram fra
kartleggingen i de to casene i Hurum og Tvedestrand kommuner blitt brukt aktivt av kommunale planmyndigheter og regionale statsetater. Fordi jeg har hatt en spesiell interesse av å studere samhandlingen mellom de involverte aktørene i planprosesser knyttet til
småbåthavnutbygging har jeg utført en kvalitativ intervjuundersøkelse basert på
dybdeintervjuer med informanter fra tre forskjellige aktørkategorier: kommune, regional statsetat og utbyggingsinteressent. På grunnlag av to problemformuleringer drøfter jeg i hvilken grad avveiningen mellom nytteverdien av småbåthavner, så vel som hensynet til bevaring av marin natur, blir gjort ut i fra en reell vurdering av begge hensyn. Jeg drøfter også hvordan føre-var-prinsippet anvendt for marin natur basert på usikker kunnskap med tanke på grad av sjeldenhet til forekomstene av marin natur som blir berørt og mulige
miljømessige konsekvenser av småbåthavnutbygging for marin natur. Jeg konkluderer med at anvendelsen av føre-var-prinsippet er berettiget for å stanse det omfattende tapet av marin natur som har funnet sted hittil som et resultat av uvitenhet om betydningen av disse naturtypene og for å hindre av det skjer en ytterligere forringelse av disse naturtypene. Samtidig anerkjenner ikke kommunene og de regionale statsetatene interessene bak forslag og innspill til småbåthavnutbygging når disse myndighetsaktørene forhandler om kompromissplassering for småbåthavn i kjølvannet av konflikter mellom marin natur og utbyggingsforslag. De involverte partene burde omstille prosessen og gripe muligheten til gi både verneargumentene og utbyggingsargumentene en reell vurdering med sikte på å finne mulige vinn-vinn-løsninger som både tar hensyn til marin natur og muliggjør en realistisk småbåthavnutbygging basert på kriterier for god plassering og utforming av småbåthavner. In recent years the Directorate for Nature Management have launched a nation-wide project with the aim of collecting and mapping data on marine nature along the Norwegian coastline. Despite the fact that this mapping is a first-generation effort in that regard and therefore lacks the necessary appraisal of value concerning degree of endangerement, density of important species and proximity to important fishing areas, not to mention an assessment of environmental impacts from small boat harbour development, the information that has been produced from mapping in the two cases in Hurum and Tvedestrand municipalities has been used vigorously by local planning authorities and especially government sector bodies. Because I have had a special interest in the interaction between the stakeholders and planning
authorities involved, I have conducted a qualitative interview survey based on focus interviews with informants from three different categories: municipality, government sector body and development-oriented stakeholder. On the basis of two research questions I disuss to what extent the interest of building small boat harbours, as well as the interest in conserving marine nature, are given genuine consideration. I also discuss the basis for applying the precautionary principle (PP) in the face of uncertain information regarding the
degree of endangerment of marine nature that is effected and possible environmental impacts from small boat harbours. In my concluding section I find that the PP is justified in terms of haulting the substantial loss of marine nature that has taken place as a result of ignorance of the importance of these nature types and to stop further degradation of these nature types
from occuring. However, the municipalities and government sector bodies fail to
acknowledge the interests behind proposals for small boat harbours when negotiating for a compromise location for small boat harbours in the wake of conflict between marine nature and the development proposals. Rather, the involved parties should move on from the conflict and seize this opportunity to give both the conservation arguments and the development arguments genuine consideration with a keen eye for spotting possible win-win solutions that are sensitive to both the marine nature and allow for a realistic small boat harbour development based on the criteria for good small boat harbour design. | en_US |