I hvilken retning har samarbeidet mellom frivillige organisasjoner og norsk næringsliv endret seg de siste ti årene
Abstract
I denne studien har jeg analysert samarbeids relasjoner mellom frivillige organisasjoner og bedrifter
i Norge, med fokus på de som aktørenes habitus og kapitalformer i et sosialt felt. De
frivillige organisasjonene og bedriftene samarbeider gjennom ulike relasjonsformer som det har
blitt stilt spørsmål til i forhold til, motiv, resultater, nytte og relevans for å fremme økt utvikling i
u-land.
Norge er et relevant område for å gjennomføre en slik studie av flere grunner. De er bedrifter
som vil gi ressurser til frivillige organisasjoner, de frivillige organisasjonen har interesse av å
finne nye kilder for å skaffe seg midler til prosjektene, i tillegg har de frivillige organisasjonene
hatt stor støtte blant befolkingen gjennom stadig større midler tilført gjennom innsamlingaksjoner
de siste årene. Informasjon til studien har blitt samlet på ulike områder gjennom kvalitative
metoder.
Gjennom bruk av habitus, sosiale felt og ulike kapitaltyper ble de ulike aktørene utforsket. Habitus
var sentral i å utforske aktørenes historikk, erfaringer og referanse rammer for valg. Bruk av
sosiale felt ga meg en mulighet til å plassere aktørene innenfor en arena. Kapitalformene kunne
gi indikatorer på hva som styrte valgene innenfor sosiale felt. Jeg har gjennom egne forskingspørsmål
og aktørenes ytringer tolket relasjonene. Informasjonen jeg har fått av informantene har
gitt meg innsikt i praksisene som gjennomføres v ulike aktører nå relasjoner dannes i dag. Habitus
, sosiale felt og ulike kapitaltyper har vist seg å være elementer som har betydning for alle
aktørene.
Jeg koblet sammen teori fra sosiologi og relasjonene mellom norske bedrifter og frivillige organisasjoner.
Studien utforsker relasjonene mellom aktørene , og hva som styrer dem i forkant og
under samarbeidene, og hvilken rolle makt gjennom kapitaltyper kan ha.
Denne studien viser hvordan og hvorfor aktører skaffer seg relasjoner på tvers av sektorer, og
hvilke muligheter det kan gi. Relasjonene varierer og det er ulikt hva hver enkelt samarbeid kan
oppnå for å bedre mulighetene for bedre utviklingsarbeidet i dag.