Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHeien, Vegar-André Aker
dc.date.accessioned2012-08-06T09:31:58Z
dc.date.available2012-08-06T09:31:58Z
dc.date.issued2012-08-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/187394
dc.description.abstractBakgrunnen for denne studien var å forsøke å avdekke utbredelsen av produksjonsmetodikken Lean blant store, norske produksjonsbedrifter. Hovedformålet med Lean er å skape høyest mulig kundeverdi med minst mulig ressursbruk, anstrengelse, energi, utstyr, tid, plass, material og kapital (Womack og Jones 1996:15). For å identifisere utbredelsen av Lean har jeg gjennomført en spørreundersøkelse blant et tilfeldig utvalg som utgjorde 560 norske produksjonsbedrifter med mer enn 100 ansatte. 123 av de inviterte responderte på undersøkelsen, noe som tilsvarer en responsrate på 22 %. 24 av respondenten ble luket ut av undersøkelsen da de viste seg å ha mindre enn 100 ansatte, som var et av kriteriene som ble lagt til grunn. Av totalt 99 gjeldende respondenter ble 48 klassifisert som brukere av Lean, noe som tilsvarer en adopsjonsrate på 48 %. Adopsjonsraten var høyest blant bedrifter innenfor bygg og anleggsbransjen. Undersøkelsen viste også at økt produktivitet og leveransekvalitet var de viktigste målsetningene som ble lagt til grunn ved beslutningen om å implementere Lean. Resultatene indikerte at de oppnådde effektene av Lean ligger et lite hakk under de målsetningene som ble lagt til grunn i beslutningstakingen, men at man har oppnådd positive effekter innenfor alle de målte områdene. Litt over halvparten av respondentene ble definert som ikke-brukere, og det var derfor interessant å også se nærmere på bakgrunnen for dette. Undersøkelsen viste at mangelen på kunnskap, samt bruken av andre metodikker og usikkerhet rundt effektene var de hyppigste årsakene til dette. Blant de bedriftene som har implementert Lean var kulturelle utfordringer og kommunikasjonsproblemer de to største utfordringene som ble opplevd i forbindelse med implementeringen. The main reason for this study was to uncover the extent of the production methodology known as Lean amongst large Norwegian manufacturing companies. The main purpose of Lean is to produce the highest possible customer value with a minimal usage of resources, effort, energy, equipment, time, space, material and capital (Womack and Jones 1996:15). To identify the prevalence of Lean, I conducted a survey among a random sample of large Norwegian manufacturing companies, represented by 560 companies with more than 100 employees. 123 of those invited responded to the survey, representing a response rate of 22 %. 24 of the respondents were eliminated from the study after appearing to have less than 100 employees, which was one of the criteria that were applied. Of the current total of 99 respondents, 48 were classified as users of Lean, which corresponds to an adoption rate of 48 %. The adoption rate was highest among companies in the construction industry. The survey also showed that increased productivity and delivery quality was the main reasons for implementing Lean as a production methodology. The results indicated that the achieved effects of Lean is a small notch below the targets that were applied in the decision-making of implementing Lean, but that all the respondents still has achieved positive improvements in all measured areas. More than half of the respondents were defined as non-users, and it was therefore interesting to take a closer look at the reasons for this. The survey indicated that the lack of knowledge, as well as use of other methodologies and uncertainties surrounding the impact of Lean was the main causes of this. Among the companies that has implemented Lean, cultural challenges and communication problems was the two biggest challenges experienced due to the implementation.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.subjectLEANno_NO
dc.subjectproductionno_NO
dc.subjectmethodologyno_NO
dc.subjectproductivityno_NO
dc.titleLean : utbredelsen blant norske produksjonsbedrifterno_NO
dc.title.alternativeLean : the adoption among Norwegian manufacturing companiesno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210no_NO
dc.source.pagenumber95no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel