Design thinking i åpen innovasjon : en casestudie av samarbeid og kunnskapsdeling i Matfloken
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2720977Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master's theses (HH) [1131]
Sammendrag
Målet med denne studien var å bidra til økt kunnskap vedrørende bruk av design thinking som metode i åpen innovasjon. Norge er i en fase med stort fokus på grønn omstilling, og bærekraftige tiltak gjennomføres i samtlige næringer. Oppgavens case tar for seg Matfloken, et samarbeidsprosjekt med basis i hvordan man kan snu dagens samfunnsutfordringer til morgendagens innovasjonsmuligheter. Her har aktører, som representerer norsk matnæring, gjennomført en strategisk åpen innovasjonsprosess med fokus på økt bærekraft i næringen.
Oppgaven tar utgangspunkt i publisert forskning hvor spesielt Chesbroughs teorier om åpen innovasjon og publisert materialet om design thinking fra Design Council har vært sentralt. Det teoretiske rammeverket vektlegger åpen innovasjon som modell og design thinking som metode. I tillegg er femten dybdeintervjuer med deltagere i Matflokeprosjektet gjennomført, supplert med deltakende observasjon fra flere prosjektsamlinger. For å utforske hvordan både kunnskapsdelingen og samarbeidet er blitt gjennomført i Matfloken er deltakernes erfaringer med både åpen innovasjon og design thinking kartlagt. Med dette som bakgrunn har vi søkt å besvare følgende problemstilling:
«Hvordan bidrar design thinking til økt kunnskapsdeling og samarbeid i norsk matnæring gjennom åpen innovasjon?»